onsdag 26. november 2008

Vendela Vida - La nordlyset slette ditt navn

I vår kom Vendela Vidas bok La Nordlyset slette ditt navn. Det var lite nye bøker på markedet og min første tanke etter at jeg hadde lest boken var at den ble så godt mottatt fordi det var tørke på bokfronten.

Dette er historien om en amerikansk ung kvinne som når hun mister faren får vite at mannen som hun tror er sin biologiske far ikke er det. Moren reiste fra hun og faren 14 år tidligere, og av alle steder har moren flyttet ut i skogen - langt nord i Norge. Hovedpersonen reiser fra USA til Norge og nordlyset for å finne moren.

Jeg syntes denne boken var i tynneste laget, men den fikk altså jublende kritikker. Noe av forklaringen kan være at Vendela Vida er sammen med den genierklærte Dave Eggers - og uansett hva de skriver høster det gode mottagelser. De to har forøvrig vært tungt inne i magasinet The Believer som jeg har skrevet om tidligere på denne bloggen. En annen grunn til at hun ble godt mottatt i Norge kan være fordi hun får nord-Norge og bitende kulde til å bli ganske så eksotisk og gir et litt annet bilde av det Norge som (vi tror) vi kjenner.

Hvis du vil lese den anbefaler jeg at du låner boken, eller venter til den kommer i paperback. Hardback til over 300 kroner gir ikke valuta for pengene.

God bok!

Bilde lastet ned fra Litteraturhuset.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar