lørdag 22. november 2008

Unni Drougge


Unni Drougge er svensk forfatterinne. I tillegg er hun feminist - ikke den bleke litt tafatte norske variasjonen - men knallhard svensk feminist.
Jeg startet med å lese Badet, en roman som var helt grei, lett underholdningslitteratur med en en dose psykoanalyse, kvinneprat og ikke spesielt feministisk. Men så leste jeg Penetrering. Boken handler om kunstneren Maximilliam Frisk, hvis kjæreste nettopp har blitt voldtatt. Fortellerstemmen syntes voldtekten var et vakkert syn (!), noe som selvsagt får konsekvenser for forholdet. Da bestemmer Maximilliam seg for å lage sitt mest spektakulære kunstverk, med seg selv som objekt.
Jeg skal ikke røpe for mye om handlingen - men dette er en bør-ha-lest bok. Den er sjokkerende, utfordrende, overraskende og knallgodt skrevet.
Unni Drougge er aktiv i den svenske offentligheten, og etter at jeg hadde lest boken grep jeg meg i å ønske lignende personligheter i den norske diskusjonen om feminisme. Svenskene har trukket feminismedebatten langt, for langt mener mange, men for en temperatur de holder - sammenlignet med oss her i Norge. Svenskene er på mange måter flere hestehoder foran oss, og Unni Drougge er et eksempel på noe av det beste fra Sverige. Løp og kjøp!!
God bok!
Bilde lastet ned fra www.abcnyheter.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar