lørdag 22. november 2008

Å leve med bøker




Å eie mange bøker kan være en utfordring. Skal man sortere etter farve? Eller etter tema? Eller skal man sette dem i alfabetisk rekkefølge? I Aftenpostens bokbillag denne uken sto at noen hadde satt titlene etter hverandre slik at de sammen dannet politiske budskap eller små dikt. Og tanken på å sortere bøkene etter farve.. ? Det gjør noe med bøkene - det er som om de blir noe de i utgangspunktet ikke er, nemlig pynt. Nei - da sverger jeg heller til den tradisjonelle måten: å plassere bøkene etter alfabetet.


Vel, utfordringen her hos meg er å finne plass til bøkene - jeg har brukt biblioteket lite etter at jeg fikk min første lønning og har beveget meg fra å være boklåner til å bli boksamler.


I boken Å leve med bøker får vi et rikt utvalg forslag til hvordan man kan tenke bokoppbevaring og plassering. Mange litt corny forslag, men dog - noen er ikke så aller verst. Jeg fikk ingen ideer som kunne brukes hjemme hos meg selv, men har hatt stor glede av boken allikevel. Den viser for det første mange ulike hjem som setter boken i sentrum, og man får en litt kikkeraktig glede av å se hvordan andre bokelskere har det. For det andre er det en bok som tar på alvor bokens betydning i hjemmet til bokelskende mennesker. Med andre ord: dette kan kategoriseres som oppbyggelig litteratur...


God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar