fredag 28. november 2008

Samtiden


Samtidens siste nummer (4-2008) landet i postkassen i dag. I dette nummeret er det flere gode artikler. Spesielt Anne Hege Simonsen om det å stenge andre ute ved å sette opp murer: Skriften på veggen og Jonathan Littell (han med De Velvillige - jeg prakket boken på min kjære som anbefaler den varmt) som skriver om Georgia.
Det er en litt snål artikkel av Marina Hobbel, om arbeidsinnvandring, og hun skyter til høyre og venstre uten at jeg helt får tak i hva hun egentlig forsøker å si. Men hun får frem at nordmenn er naive godfjotter som utnytter de stakkarene som måtte være så uheldig å komme til landet. Stakkarene er alle de som tar jobbene nordmenn ikke vil ha, og hun lister opp flere jobber som jeg selv hadde i åresvis. Hobbel er selvsagt en av de som har hatt et tøft møte med Norge da hun flyttet hit fra Øst-Europa. Hvis andre har lest denne tar jeg gjerne en diskusjonsrunde på hva som egentlig står i denne artikkelen. En ting er sikkert: Hobbel er sint, bitter, unyansert (?) og retorisk aggressiv. (Stakkars Knut Bergem som får det meste av skytset - han som må være en av landets mest sympatiske og oppegående menn)
Så er det Willy Pedersen, mannen som aldri skuffer, han skriver som en gud og denne gangen er det om røyking. Han viser hvordan røykere har blitt en lavstatuskaste - noe vi visste fra før - men med orginale vinklinger. For en tidligere røyker, nå rekreasjonsrøyker og med et snusmønster som er en tømmerhogger verdig, er dette den mest interessante artikkelen. Avslitningsvis er en novelle av Ingvild H. Rishøi. Den er mektig og kommer til å sitte lenge i magen.
Hvis du er periode-Samtider og ikke fast abonnent er dette et nummer som anbefales!
Bilde lastet ned fra Samtidens sider - siden for dette nummeret er enda ikke lagt ut, så vi får nøye oss med forrige nummers forside

2 kommentarer:

  1. I artikkelen til Hobbel står det at innvandrarar si utdanning frå heimlandet er irrelevant når dei kjem til Noreg. I tillegg illustrerer ho djupe, inngrodde aversjonar mot etniske minoritetar i det norske samfunnet.

    Sjølv om det sikkert er to-tre månader sidan eg las dette, fekk eg mellom anna med meg dette frå Hobbel sin forvitnelege artikkel. Kanskje du burde lesa tekstane nøyare i framtida?

    SvarSlett
  2. Hei Askild, velkommen på bloggen min!
    Jeg leser det samme som deg i artikkelen - og er enig i at dette er uakseptabelt. Men - de fleste eksemplene hun bruker er feks asiatiske aupairer - og de har som regel ingen utdanning. Uansett hva man mener om å ha aupairer er det en kjensgjerning at de tjener mer her enn de ville gjort hjemme, og at de nasjonale økonomiene er avhengig av denne type jobbing. Og at de som arbeider i andre land bidrar med penger hjem, slik at resten av familien blant annet kan få skolegang.
    Tekstene blir grundig lest :-) uten det kunne jeg ikke blogget om det. Og det er flott at det blir litt meningsbryting på bloggen!!

    SvarSlett