tirsdag 25. november 2008

Kulturbyen Bergen

Bergen er en fantastisk by og kan tilby turister alt hva hjertet begjærer. Det gjelder også for eksilbergensere som med rette reiser sorgtung fra byen etter hvert eneste besøk.
"Eg har forlatte Bergen for bestandig" heter det i sangen - men det er kun fysisk, har du tilknytning til byen vil hjertet ditt aldri stoppe å slå for den. Sånn er det for meg også.
Her om dagen kom jeg over en bok fra Kunnskapsforlaget som heter Bergen kulturguide - fra A til Å. Det er Norvall Skreien, med 25 års fartstid fra den prominente avisen Bergens Tidende som loser oss gjennom kulturbyen. Og han gjør det med ekte kjærlighet og entusiasme.
Jeg har hatt boken som sengelektyre noen kvelder nå, og hvis jeg skal referere en tilfeldig passasje i boken så kan det lyde slik:
D. Dass, Petter
Når Dass trengte en pause fra den svært anstrengde prestegjerningen i Alstadhaug, dro han til Bergen for å få mental oppladning (...)
Han var en klok mann - den godeste Dass. Og han fikk oppladning, hør bare hva han skriver om Bergen:
Blandt steder i Norden var
ingen dig lig
Du stod som den
Prægstigste Dame,
Og hvilken som
andet vil sige
om Dig
Han burde sig
billigen skamme,
Hvert Skib
og hver Havn
Berømmer dit Navn
og Bjergene sige
det samme. (1702)
Under hver av alfabetets bokstaver beskriver Skreien bygninger, mennesker, institusjoner, kunstverk, historiske minnesmerker og samtidskultur. En glimrende bok for førstegangsbesøkende og turister - og en skatt for oss som av en eller annen grunn har kroppen i en ordinær by og hjerte i Bergen!
Anbefales!
God reise og god bok!

1 kommentar:

  1. Herlig! Jeg sier som Ole Paus: "Bergen er ikke en by, men en tilstand i min sjel"
    Ekseilbergenser Erik med stor grad av hjemlengsel

    SvarSlett