torsdag 20. november 2008

Camino de Santiago


Jeg har en intens drøm om å gå Pilgrimsruten fra St-Jean-Pied-de-Port ved grensen til Frankrike, på tvers av Spania til Santiago de Compostela. Med barn, jobb og hundrevis av forpliktelser blir det foreløbig med drømmen - men om noen år håper jeg at jeg skal få ta turen sammen med min utkårede. Mens vi venter gjør jeg som andre litterater - jeg leser om drømmen.
Det er ikke store mengder litteratur om Pilgrimsturen, men noe har jeg funnet. En av de mest kjente er Pilgrimsreisen av Paulo Coelho. Jeg har et anstrengt forhold til Coelho i utgangspunktet, og forholdet ble ikke bedre av å ha lest hans beretning om turen. Boken er sikkert super for de som liker Alkymisten, Veronika skal dø og de andre bøkene hans. For oss andre er det bare å styre unna.
Jona Hafdis Einarsson har skrevet Jesu døtre og andre usannsynligheter. Denne boken duger - også for oss som ikke er spesielt religiøst eller åndelig anlagt. Hun forteller om 1500 kilometers gåing - 53 etapper - og gir antageligvis et godt bilde av hva som kan forventes. Minuset er at boken er stor og tung - altså ikke noe å ha i sekken når man går. Men som forberedelse kan den med fordel leses.
Jeg har funnet to guider som ser ok ut, den ene er Walking the Camino de Santiago (2nd edition) fra Pila Pala Press. I denne boken får du step-by-step directions, mye om historien fra rutene, det står mye om plante og dyrelivet og mye praktisk informasjon. Supplert med Camino de Santiago, way of St.James from the Pyrenees til Santiago (Rother Walking Guide) i sekken tror jeg man skal være godt rustet. Sistnevnte har en del bilder og detaljerte rutebeskrivelser.
Ellers er det som alltid påkrevd med en tur innom Nomaden før man begir seg ut på en såpass lang tur, for å sikre at planleggingen er bra nok. Det finnes også en rekke blogger om turen, flere oppdateres daglig underveis.
Jeg fortsetter drømmen - flere tips om litteratur mottas med begeistring!
God tur og god bok!

1 kommentar:

  1. Det finnes også en ny norsk pilegrimsfilm om denne fantastiske turen. Se www.caminosantiago.no

    Ligger også klipp ute på youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=Tg_KrRK98HE

    Filmen heter forøvrig "In Between - Walkin the Pilgrimage to Santiago"

    helsing Mari

    SvarSlett