torsdag 27. november 2008

Edward Albee


Filmen Who's afraid of Virginia Woolf? gjorde uslettelig inntrykk da jeg for mange år siden så den på Filmklubben i Bergen. Jeg fikk tak i notene til manuset (Notes on Who's afraid og Virginia Woolf? fra Longman York Press 1985) og siden den gang har jeg hatt den litt sære tilbøyeligheten med å skaffe meg noter til manus og manus til filmer som jeg syntes er spesielt gode, altså filmer som kan klassifiseres som klassikere.
Jeg leser noter og manus - fra perm til perm. Det gir et usannsynlig kick å gå fra film til manus, og jeg kan tygge på de virkelig gode replikkene fra filmen.
Albee blir med jevne mellomrom satt opp på teateret, og stykkene er fenomenale. Jeg så stykket Tre Høye Kvinner (Three Tall Women) flere ganger da det gikk, og har jaktet på noter og manuset siden. Så langt uten hell.
Å lese noter til manus kan virke som en snål tilbøyelighet - men prøv selv - filmene blir aldri det samme.
Godt manus og god film!
Bilde lastet ned fra achievment.org

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar