mandag 8. desember 2008

Philip Roth - Hvermann


Jeg likte utseende på denne boken - og kjøpte den. Jeg innså raskt at dette var en forfatter jeg burde ha lest tidligere. Men da har jeg noe å se frem til.
I Hvermann møter vi en eldre mann som kvier seg for døden. Han har tre ekteskap bak seg, som han har kjørt i grøften. To sønner som ikke kan utstå ham, og en datter som forguder han. En bror som elsker ham - men som han har brutt med fordi han er misunnelig på brorens lykkelige liv.
Handlingen begynner med en begravelse og døden blir umiddelbart tematisert. Deretter følger vi hovedpersonens historie fra han var liten og frem til dagen i dag. Hovedpersonen filosoferer over livet slik det ble, både sitt forhold til medmennesker og til sitt eget snart avsluttede liv.
Hovedpersonen har hatt noen gode relasjoner, men han har klart å ødelegge alle. Nå er han ensom og redd for å dø - og den eneste han har skikkelig kontakt med er datteren.
Boken er sår og vakker. Den faller inn i kategorien bøker (og filmer) som gir et retrospektivt blikk på livet til et menneske som har levd livet og ser det nærme seg slutten. Alt som kunne eller burde vært gjort annerledes blir tydelig, og det er denne sårheten Roth er god til å sette ord på.
Boken er velskrevet og tankevekkende. Anbefales varmt.
God bok!
Bilde lastet ned fra Bokkilden.no

7 kommentarer:

  1. Flott (og fristende) bokomtale. Ennå mer jeg vil lese. Takk for tips

    SvarSlett
  2. Denne er fin - både under treet og til egen julelesteliste ;-)

    SvarSlett
  3. Nettopp, her har du noe å se fram til!

    Roth er min absolutte yndlingsforfatter som jeg blogger om i tide og utide. Hittil har det blitt omkring 40 poster som mer eller mindre handler om Roth og hans bøker.

    Skal bli moro å følge med her inne også. :-)

    SvarSlett
  4. Spectatia:
    Wow - har vært inne å sett på Rothinnleggende dine! Fantastisk!! Nå skal jeg bruke litt tid på å bli kjent med bloggen din :-)

    SvarSlett
  5. Synes jeg leser om Philip Roth over alt. Det er vel på tide å lese ham da.

    SvarSlett
  6. Jeg har sett filmen, The human stain, som er basert på en av bøkene hans - men jeg er litt usikker på hvor bra jeg syntes den var. Den var helt ok, men jeg forventer at boken er bedre..

    SvarSlett