tirsdag 18. juni 2013

Riikka Pulkkinen - fremmed

Dette er historien om Maria, en finsk prest som på en plutselig innskytelse reiser fra Finland og tar et lengre opphold i New York. Gjennom fortellingen får vi vite hvorfor hun reiser, og de eksistensielle og religiøse utfordringene Maria står overfor. Det sirkler rundt et lite barn, hennes egen barndom og morens død, tro og tvil, og forholdet mellom hodet og kroppen.

Det er en nydelig bok, fra første til siste side. Den er skrevet med en "stillferdig tyngde", og på et høyt intellektuelt nivå. Hvordan svarer vi på livets utfordringer og viktigheten av å la kroppen få tale, slik at vi kan lytte og bli veiledet, når utfordringene blir for store.

Det er mange kvinnelige temaer i boken, forholdet mor og datter, forholdet mellom biblelens Paulus og kvinnen, anorexi, ansvaret for andre, valget om å få barn eller ikke, å bli eller ikke i et ekteskap, å dele ordløs og fysisk kjærlighet med en man ikke kjenner. Det er forbausende, i lys av den unge forfatteren som har skrevet boken. Hun er født i 1980, men skriver med en klokskap som er relevant, skulle jeg tro, for voksne mennesker i alle aldre.

Unn deg denne, les den sakte, la den synke inn og kjenn at kroppen er med!

God bok!

5 kommentarer:

  1. *noterer*

    Hørte forfatteren på Litteraturhuset i fjor og har lest "Sanningen" (heter kanskje "Sannheten" på norsk?), den likte jeg veldig godt. Tror nok jeg må lese denne også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er virkelig bra. Jeg trodde jeg hadde Sannheten, men det har jeg ikke. Har lyst til å lese mer av henne, så den må jeg få tak i.

      Slett
  2. Jeg leste ganske nylig en annen bok av Pulkkinen, "Sannheten". Den var behagelig å lese, men det var nå alt. Tematikken var kjedelig og jeg har nok glemt den snart. Men denne hørtes jo svært interessant ut. Kanskje jeg skulle gi henne en sjanse til? Jeg fikk lyst til det nå ihvertfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest "Sannheten", så jeg vet ikke hvordan den er i forhold til denne. Jeg likte denne veldig godt - spennende å høre hva du synes!

      Slett
  3. Jag har lest Pulkkinens to første bøkene på finsk. (Tror ikke hennes første bok "Raja" finnes på norsk.) Jeg er ikke helt sikker om jeg liker bøkene hennes. Hun skriver veldig pent, men kan være litt melodramatisk av og til. Men jeg har hørt at denne nyeste burde være hennes best, så jeg må sikker lese denne også.

    SvarSlett