lørdag 26. februar 2011

Litterære forberedelser - Cuba

Skal du til Cuba kan det være nyttig å forberede turen med å få mest mulig kunnskap om øyen. Cuba har en brokete og bemerkelsesverdig historie, både politisk og kulturelt. Ettersom Cuba er en sosialistisk stat er det begrenset informasjon som kommer ut til resten av verden, samtidig som det er et land som tiltrekker seg mange mennesker, også forfattere og vagabonder som formidler kunnskap om landet. Jeg har interessert meg for Cuba lenge, men det er først siste halvåret at jeg systematisk har forsøkt å lære mest mulig om landet. Etter å ha vært der er det helt klart at forberedelsene betalte seg.


Lonely Planet. Anbefales!


I tillegg til mye lesing, filmtitting, nettsurfing og lytting til cubansk musikk skal det tilføyes at vi reiste med en kjenner. I tillegg til kjæresten og barna var svigermor med på turen. I utgangspunktet et risikabelt prosjekt å reise med svigermor, men hun her har noen kvaliteter som ikke mange andre svigermødre har. Hun forelsket seg i Cuba i 1997, da hun var der første gang. Hun hadde nettopp begynt å lære spansk, noe som blant annet førte henne til et studieopphold i Guatemala i en lang periode, og var allerede hardt rammet av Latin-Amerikafeber da hun reiste til Cuba. Dette har utviklet seg, og hun har de siste 6 årene jobbet som guide for to norske ferieselskaper, blant annet på Cuba. Hun kan altså Cuba, snakker godt spansk og er en habil salsadanser. For oss andre var dette et veldig pluss, vi lærte og så ting på Cuba som kun kjennere kan noe om.

Selv om du ikke har en svigermor som min kan du ta med deg noen av erfaringene jeg gjorde da jeg forberedte meg. Først og fremst gjennom relevante bøker, men også gjennom filmtitting.

Litteratur

Det er mange bøker om Cuba, mye av det er dårlig, men det finnes noen perler. Jeg anbefaler Mitt elskede Havanna av Diana Chavino. Denne boken er utrolig nok ikke å oppdrive, så jeg kjøpte min brukt. Se etter den på loppemarkedet, i bruktbutikker eller på biblioteket. Boken er i overkant magisk realisme, men det fungerer veldig bra. Det handler om en ung cubansk kvinne i Miami, som leter etter sin egen identitet. Gjennom historien om tre kvinner på Cuba finner hun det hun søker. En fantastisk bok, rørende, lærerik og vakker.

Vår egen Vigdis Hjort har vært på Cuba og anmeldelse av boken Snakk til meg finner du her.



En annen boker Kubanske drømmer av Cristina Garcia. Også om tre kvinner, denne gangen i tre generasjoner. Magisk realisme, savn og sorg, eksil og lengsel. Jeg syntes den var grei nok, uten at det var en uforglemmelig leseopplevelse.




Så er det Torgrim Eggen som har skrevet Duften av Havana. Boken er god og kunnskapsrik, og vi møter cubansk historie og nåtid gjennom historien om sigaren.




En annen bok - og denne er må-ha-lest-boka, er Dette er Cuba, alt annet er løgn av Vegard Bye og Dag Hoel. Dokumentarisk reiseskildring av høy kvalitet! Et annet tips er den tidligere  bloggomtalte Tolv magiske reiser av reiseguru Jens A. Riisnæs. Knallbra bok som reiseglade bør ha i bokhyllen!
For dem som er interessert i interiør og arkitektur kan Living in Cuba av Simon McBride og Alexander Black anbefales.





Reiseguider
Det er et stort antall reiseguider om Cuba. Jeg handlet inn på Nomaden (se omtale her), de har det meste og hvis du ikke er i Oslo kan du bruke Nomadens utmerkede netbutikk. Mange av guidene er vanskelig å vurdere før man reiser, noe som viste seg å være tilfelle for Cuba.
Gyldendal/Eyewitness fungerte dårlig. Vi reiste rundt på vestsiden av øya, og beskrivelsene i boken var alt for begrenset. Favorittguiden, Lonely Planet, fungerte derimot utmerket og ga turen det lille ekstra. Vi brukte både Cuba guiden og Havanna city guide fra LP. Thomas Cock's Havanna Guide var ikke verdt papiret den er skrevet på, det samme gjelder i noen grad Wallpaper sin Havanna City Guide - dropp den!



Film

Det er mange filmer om Cuba og min favoritt er uten tvil Jordbær og sjokolade. Trist, vakker og politisk. I like! Det sier seg (både Lonely Planet og Svigermor er referanser) at homofile på Cuba fikk det mye bedre etter filmen - og det er bra! Menneskerettighetssituasjonen på Cuba generelt er dårlig, selv om Raol Castro åpenbart er noe rundere i kantene enn broren Castro.



Soy Cuba må du få med deg - den famøse scenen er spilt inn på Hotel Havana - et hotel ut av denne verden - I stayed there.

Så er det Bitter Sugar en nitrist, dog vakker film om en ung kommunist som til slutt, på mest dramatiske vis, mister troen. Meget bra!!
Det er en rekke filmer om Che og om Fidel, og den mest kjente er kanskje Motorsykkel dagbøkene, som absolutt bør ses.


I tillegg til filmer er det nylig gitt ut noe som ligger midt mellom bok og film; en tegneserie om Che. Che, en tegnet biografi ble utgitt året etter han døde (1968). I 1976 forbys boka av militærjuntaen i Argentina og året etter forsvinner manusforfatteren, Hector Oesterheld - angivelig drept av juntaen. I 1985 dukker boken opp i Spania, og flere opplagg trykkes. Nå foreligger boken på norsk. Den er meget bra og anbefales!




Jeg har filmer som jeg ikke har fått sett enda, men hvis de er gode legger jeg dem ut på bloggen senere. Se også etterlysningen etter litteratur om Cuba, der ligger det en del gode tips i kommentarfeltet.

Både litteraturen og filmene anbefales, uavhengig av om du skal til Cuba eller ikke. Det er et så annerledes og spennende land at det er interessant for alle å få mer kunnskap om landet.
Flere tips tas imot med begeistring!

God bok/film/reise!

2 kommentarer:

  1. Velkommen hjem! Jeg synes det høres så fantastisk ut. Sa akkurat til mannen min at jeg har lyst til å dra til Cuba en gang og da forteller han meg at han fikk tilbud om å jobbe der i noen uker i fjor. Omg. Og det har han ikke sagt til meg. Ja ja, neste gang....

    SvarSlett
  2. Du er heldig med svigermoren din! Synes Vigdis Hjorth gav et svært realistisk bilde av Cuba, og av det problematiske som ligger i at utlendinger representerer en mulighet til å komme ut av den økonomiske miseren.

    SvarSlett