onsdag 9. februar 2011

Gjesteblogger ungdomsbok: Audrey, vent! og Hvis jeg blir.

Audrey, vent! av Robin Benway

Da den helt normale tenåringen Audrey slår opp med rockeband-kjæresten sin, blir det mange forandringer i livet hennes. Først lager kjæresten, Evan, en sang om hvordan Audrey slo opp, og spiller den på en liten konsert med bandet sitt. Deretter blir sangen megapopulær først i små områder, men så vet alle i hele landet om både sangen, bandet og Audrey. Flere fans, paparazzier og journalister invaderer livet hennes. Til slutt får Audrey nok og forteller sannheten som den egentlig er.

Med små sitater fra en rocke-sang øverst i hvert kapittel, blir dette den beste musikk-boken jeg noen gang har lest. Den var kjempespennende og humoristisk, og jeg kunne bare ikke legge den fra meg.
Anbefales for alle som vet hvordan det er med kjæresteproblemer, og for alle som lever for musikk.
K.A.98


Hvis jeg blir
av Gayle Forman

Da Mia og familien hennes havner i en forferdelig bilulykke, dør alle i familien bortsett ifra henne. Hun vandrer rundt på sykehuset som et slags spøkelse, mens kroppen hennes er i koma. Livet hennes passerer som en revy, og Mia får to valg; skal hun enten bli på jorden med slektningene og vennene som er utrolig glad i henne, eller skal hun reise med foreldrene og broren sin i døden?

Boken ble egentlig en stor skuffelse for meg enn det jeg hadde forventet. Det var ikke noe tristhet, eller følelse eller noe som helst. Den ble litt uforståelig også, særlig i slutten. Handlingen var ganske bra, men det kunne vært bedre.
Ikke engang Mia's interesse for musikk gjorde noe inntrykk. Hele boken var litt stiv, for å si det sånn. Selvom både moren, faren og broren dør, ble jeg ikke sjokkert eller trist. Som sagt; boken ga ingen følelse. Det eneste som var bra med boka, var humoren til karakterene.
Anbefales ikke på det sterkeste.
K.A.98

1 kommentar:

  1. Åh! Og jeg som virkelig elsket Hvis du blir. Jeg gråt og gråt og gråt. Det var helt herlig sørgelig! Den var med på min toppliste for 2009 her: http://bokdama.blogspot.com/2009/12/bokdama-oppsummerer-2009.html

    SvarSlett