tirsdag 14. september 2010

Snakk til meg - Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth skuffer ikke. Snakk til meg er historien om Ingeborg, bibliotekar, med en meget grå og under gjennomsnittet hverdag. Hun er enke og har en sønn som studerer i Stockholm. Forholdet til sønnen må kunne beskrives som dårlig, og da hun forstår at han ikke kommer hjem til jul bestiller hun billett og tar ett tre ukers ferieopphold på Cuba. Der skjer det som ofte skjer, hun forelsker seg - om noe motvillig, i en cubaner. Enriqu er en del yngre enn Ingeborg, jurist med internasjonal rett som spesiale, men som så mange andre cubanere jobber han ikke som det han er utdannet til. Han er musiker på hotellet der Ingeborg bor, og etter noen dager er de i gang med et kjærlighetsforhold.

Dette er en bok om Cuba, om fattigdom, og om ett skakkjørt mor-sønn forhold. Ingeborg som bor i en liten sørlandsby, jeg tipper Risør, er en konvensjonell og ensom kvinne, opptatt av hva de andre skal si, og usikker på seg selv. Historien om et "kjærlighets"-forhold mellom en voksen norsk ("rik") kvinne og en cubaner som drømmer om ett bedre liv. Det er en trist bok på alle måter, og den reiser noen av de helt store spørsmålene. Dette er Vigdis Hjorth på sitt beste, en sørgelig, men godt fortalt historie til ettertanke.

Anbefales!

God bok!

8 kommentarer:

  1. Jeg hadde ikke fått med meg at det var kommet en ny bok fra Vigdis Hjorth. Takk for tipset, denne virker lovende! :)

    SvarSlett
  2. Vigdis Hjorth er en av mine favoritter innen norsk litteratur, så jeg gleder meg til å ta fatt på denne boken etterhvert. God anmeldelse :)

    SvarSlett
  3. Ahhh - står i bib.kø på denne og det tar evigheter. Vet ikke helt om jeg likte at du sa den var trist, men er svært tilgivende ovenfor vigdis i disse dager, så alt går :-)
    - gleder meg!

    SvarSlett
  4. Nå vil jeg bare si at jeg leverte min bokanmeldelse av Snakk til meg for mange dager siden, men (her er poenget) - det kan nesten se ut som om vi har skrevet samme tekst......Vi har formuleringer som er helt like, og vi avslutter helt likt. Men min bokanmeldelse er ikke publisert i avisen, så jeg kan ikke legge den ut på bloggen før det - men da må du altså sjekke Janke - veldig mye likt :-)

    SvarSlett
  5. Solgunn: den gleder jeg meg til å lese!!

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg leser denne nå. Interessant, og litt trist..har 100 sider igjen. Morsomt å lese ander leseblogger..:)

    SvarSlett
  7. En av de beste bøkene jeg noensinne har lest! Den kostet meg nattesøvnen!!

    SvarSlett
  8. Denne boken var et eneste stort gjesp! Usjarmernde hovedperson(er), utrolig forutsigbar og en skrivemåte man fort går lei!

    SvarSlett