torsdag 26. juni 2014

Julian Barnes - Fornemmelsen for slutten

De av dere som har lest Barnes blir ikke overrasket over at dette er et begeistret blogginnlegg. Noen forfattere er jeg litt treg med å lese, og Barnes er en av disse. Det betyr at du som lurer på om du skal lese Barnes vil finne mange og gode blogginnlegg av norske bokbloggere om denne forfatteren. Han vant Man Booker Prize for denne boken i 2011, og er i disse dager aktuell med boken "Livets nivåer".

Fornemmelsen for slutten er en fortelling om Tony Websters og avgjørende hendelser i hans liv. Det er en retrospektiv historie, Tony er over 60 år gammel når han ser tilbake på det som har vært, vennene han hadde og den han selv var for mer enn 40 år siden.

Tony går på kostskole og er nært knyttet til Colin og Alex. Når Adrian begynner i klassen blir han den fjerde. Han skiller seg fra de andre på flere måter; de kjenner ikke historien hans, vet kun at moren har flyttet fra han, faren og broren. Han er intelligent, alvorlig og mystisk - og han ble på flere måter midtpunktet i gruppen.

På skolen er det kun gutter og for Tony handler mye om å fantasere om sex og jenter. Han treffer Veronica og forelsker seg. Når hun velger Adrian fremfor Tony avvikles det gode vennskapsforholdet mellom Adrian og Tony.

Tony gifter seg, får barn, skiller seg og lever et gjennomsnittlig, men godt liv. Historien om Adrian og Veronica slipper aldri taket, og han lever med det han selv husker av det som skjedde, og sin forståelse for hva som det skjedde. Så får han et brev fra Veronika og alt endres.

Det er en nydelig historie som fortelles i boken. Den handler om livet, minner som forsvinner og kommer tilbake, situasjoner som ses i nytt lys etter et langt liv og erkjennelsen av at ting aldri var helt sånn som man trodde.

Det er ikke en lang bok, men det er en vakker og klok bok. Anbefales!
God bok!


3 kommentarer:

  1. Helt enig med deg i at det er en vakker og klok bok, full score hos meg.

    SvarSlett
  2. Jeg likte den også veldig veldig godt. Det var noe med slutten jeg hang meg opp i, men husker ikke lenger hva. http://knirk.no/2012/04/the-sense-of-an-ending-julian-barnes/

    SvarSlett
  3. Stemmer i begeistringskoret.

    Knirk: Clementine kommenterte slutten i kommentarfeltet mitt, der har hun skrevet hvorfor hun synes slutten skurret litt og jeg har skrevet hvorfor jeg likte den.

    SvarSlett