torsdag 19. juni 2014

Meg Wolitzer - The Wife

Herlig og morsom historie, full av oppdemmet raseri, svik, suksess og nederlag. Joe og Joan Castleman er på vei til Helsinki. Han: den berømte forfatteren som skal ta i mot den store litteraturprisen (ikke helt, men dog nesten like stor som den som blir utdelt i Stockholm), hun: den lojale og alltid tilstedeværende konen.

Joe og Joan møter hverandre på universitetet, hun som student, han som den unge (gifte) læreren. De innleder et forhold, blir tatt og "flykter" til New York. Der bor de dårlig og sliter seg frem til gjennombruddet for Joes første roman. Joan arbeider i et forlag, men vier nå all sin tid til å tilrettelegge for den grandiose og notorisk utro forfattermannen. De får tre barn, men tilbringer mesteparten av tiden sin med litterære prosjekter. De blir rike, får et nydelig hjem, har et godt venneskap og et felles prosjekt. Alt går på skinner for ekteparet Castleman. Eller gjør det det?

Boken innledes med følgende setning:

The moment I decided to leave him, the moment I thought, enough, we were thirty-five thousand feet above the ocean, hurtelig forward but giving the illusion of stillness and tranquality. Just like our marriage (...)

Resten av boken er Joans tilbakeblikk på de siste 40 årene med forfattermannen Joe. Hun forteller med ironi, total mangel på selvhøytidlighet og skarpe kommentarer. Det er ubetalelig, og når vi kommer til bokens siste del tar det fullstendig av. Helt strålende!

Wolitzer er på bestselgerlistene i England og USA med boken The interesting. Det er (selvsagt) umulig å få tak i boken her i Norge, men den kan i verste fall bestilles på amazon, i beste fall finner jeg den på en eller annen flyplass. Når det gjelder The wife kan dere merke dere mine ord: et oppegående norsk forlag finner frem til denne damen (eller kanskje allerede har funnet frem til henne) - enten like før eller etter Maryl Streep eller Glen Close blir hyret inn som Joan i filmatiseringen av boken. Vi får se om jeg har rett, men dette er et "stalltips" som jeg er sikker på går inn. I mellom tiden kan du kose deg med boken, du får den som sagt på internet.

God bok og god fornøyelse!

9 kommentarer:

  1. God åpning på en bok, fikk lyst å lese mer med en gang :) Takk for supert lesetips! Ønsker deg en fin fin torsdag, håper den blir litt tørrere der du er enn den jeg får her i Bergen i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bergen er jo fantastisk uansett vær ;-)
      Wolitzer er superdigg - bestill med en gang!

      Slett
  2. Ahhh, endelige flere som leser Wolitzer.
    Har brukt hele det siste året til misjonsvirksomhet etter å ha lest 3 bøker på rappen ifjor (Wife, Interestings, Position), men jeg må nok bare innse at ryktene om påvirkelseskraft er sterkt overdrevet. Alt jeg kan håpe på er at navnet sakte har sklidd ned i underbevisstheter -).

    The Wife var den første jeg leste og springbrettet for mitt Wolitzercrush. Ansporet av noe så banalt som min egen grådighet. Jeg skulle lese The Interestings, men the Wife var $10 billigere.
    , som deg, synes jeg det er absolutt ufattelig at hun ikke er oversatt til norsk, man kan egentlig lure på hva de egentlig driver med dere ute i forlagshusene. Hun finnes dog på biblioteket - ihvertfall fant jeg The Position der. Også kommer hun med ny bok i September, som, og her er mitt stalltips - allerede nå kan forhåndsbestilles hos Amazon.

    Du skal vel lese flere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingalill: er godt ut i The Interesting nå - råbra! Jeg skal lese alt av denne damen, hun er strålende. Har hatt problemer med å få tak i flere - søren at jeg ikke kjøpte alle da jeg var i London, men nå fikk jeg tak i The Interesting i en engelsk bokhandel i Amsterdam. De andre må jeg nok bestille fra amazon. Takk for stalltips, bestiller med en gang.

      Slett
    2. Siden jeg bestilte til kindle, bortsett fra den fra bib - tenkte jeg ikke over at anskaffelse kan være problematisk.
      Alt blir så lett med brett -)
      (sa reklameplakaten som har fordelt hele den svarte sjela si mellom google og amazon).

      Gleder meg til å følge med.
      Har fremdeles planer om å lese både Uncoupling og Ten year nap før den nye kommer ut, men du vet, leseplaner lever sitt eget liv.

      Slett
    3. - ah kan legge til, at de har både The Position og The Interestings på biblioteket, fordi som foretrekker å låne.

      Slett
    4. Takk, Ingalill - vi to har en misson her: få Wolitzer ut til folket. Kom på at jeg skal til Belfast neste uke, Waterstone har alt av Wolitzer, og jeg fyller kofferten. Blir garantert en knallsommer på lesefronten.

      Slett
  3. Og for de som vil ha tak i fra norsk/nordisk butikk kan jeg også nevne at de finnes å få tak i på adlibris.no :) Løp og trykk kjøp!

    SvarSlett