søndag 10. januar 2010

Vidunderbarn - Roy Jacobsen

Barndomsskildringer kan være veldig varierte, og jeg var spent på hvordan det ville bli å lese denne, sammenlignet med Knausgårds MK3. Samme tematikk, men - skulle det vise seg - veldig ulike tilnærminger.

Guri Hjeltnes har uttalt at dette er en vidunderlig bok, og jeg er helt enig. Den er vakker, gripende, troverdig og fengende. Historien er om Finn og moren hans, som vokser opp i blokkleilighet på Årvoll på 50-tallet. Faren til Finn har flyttet sammen med en ny kvinne og fått en liten datter. Grunnet omstendigheter og tilfeldigheter blir det moren til Finn som får ansvar for den lille jenta. Hun kommer med Grorudbussen med en "atomladning i en lyseblå koffert".

I boken får vi et innblikk i hvordan det var å vokse opp i Oslo på 50-tallet. Jacobsen tegner et fint bilde av den lille familien, men sine små og store utfordringer. Det har vært en voldsom utvikling de siste 50-60 årene, og beskrivelsen av f.eks skolen viser tydelig hvor mye som har skjedd i løpet av denne tiden. Og det meste er utvilsomt til det bedre.

Boken er som sagt en helt annen type barndomsbeskrivelse enn den vi finner hos Knausgård. Jacobsen evner å sette barndomserindringer inn i en større samfunnsmessig kontekst enn Knausgård. Jeg opplever at Jacobsen har større avstand til det han skriver om enn Knausgård. Uten at dette gjør historien mindre troverdig eller leseverdig.

Anbefales!

God bok!

14 kommentarer:

  1. Jeg har vel aldri egentlig vurdert å lese noe av Roy Jacobsen, for å være ærlig.Vet ikke helt hvorfor, faktisk. Men jeg liker din omtale, og tror jeg vil vurdere å la meg selv bli nysgjerrig nok til å prøve meg på en av hans titler. Ord som "vakker", "gripende", "troverdig" og "fengende" er i seg selv grunn god nok til å begynne å lure på om egen uvillighet er basert på helt urimelig grunnlag...
    Takk. Du skriver godt :-)

    SvarSlett
  2. Ståle: Godt nytt år til deg! Så hyggelig at du er innom meg igjen!! Og takk for den fine tilbakemeldingen!

    jeg er heller ikke Roy Jacobsen-fan. Ble litt overrasket da jeg fikk denne til jul, til tross for at jeg selv hadde gitt den i gave. Og det viste seg å være en fin gave. Tror du kommer til å like den!!

    SvarSlett
  3. Dette var en av mine beste leseropplevelser i fjor :) Hadde heller ikke lest noe av Roy Jacobsen tidligere. Det er så flott å lese bøker som fenger slik som denne :)

    SvarSlett
  4. Jeg fikk også Vidunderbarn til jul men uansett hvor mange strålende rapporter jeg leser har jeg liksom ikke lyst å sette igang. Er litt mettet på oppvekst og er redd for at boka skal blir for 'saabye christensen-sår'.

    Vidunderbarn er faktisk den eneste bok jeg har gått inn for å lese anmeldelser og blogger på fordi jeg har så lite lyst til å sette igang (vanligvis venter jeg til etter boka er ferdiglest og eget innlegg skrevet)

    Dere har puffet meg litt nærmer kanten og lesesannsynligheten er litt større - så takk for det :-) -

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg har lest denne boken, men sitter igjen med ubesvarte spørsmål. For eksempel, leieboeren Kristian, hva gjorde han? Var han virkelig voldelig? OG var han i så fall voldelig mot Linda eller mot Finn? Hva skjedde egentlig på skituren, når Finn brakk 3 ribben. Hvorfo var ''muttern'' rød i trynet etter at hun hadde funnet Linda på bussen? Jobbet Kristian som konduktør, eller hadde han flere jobber? Hvorfor får jeg en følelse av at han var rik? Er det sånn at Linda ble mobbet på skolen av han gutten finn og freddy 1 banket opp? Var det bare derfor hun ville hjem til muttern? Håper du kan svare på noen, helst alle spørsmålene mine.

    SvarSlett
  6. Hei anonym,
    ja, her var det en del spørsmål. Typiske spørsmål som ikke har klare svar, men som kan diskuteres - og det er bra.
    Jeg er også usikker på Kristian, hvem han egentlig var og hvor han kom fra. Jeg tror ikke han var rik, men han drev kanskje med noe litt suspekt siden han kom med goder som ikke var vanlige for familien? Jeg vet ikke om Kristian var voldelig, men har var nok ganske autoritær. Dessuten tenkte han sitt - det kommer jo frem på skituren - noe som kanskje påvirker stemningen i leiligheten?
    Noe av det som jeg leste ut av boken var at dette er en bok om en liten familie på 50 tallet. Moren blir veldig glad i Linda, men hun stiller ikke opp for henne, hun kjemper ikke mot at hun skal i spesialklasse eller at hun blir tatt bort. Finn kjemper for Linda, feks når han og Freddy banker opp den andre gutten.
    HVis du skal skrive oppgave om dette trenger du ikke ha konkrete svar, men du kan skrive om det som skjer, og om hvordan du leser boken. HVa tror du Kristian gjorde? Og hvis du tror han var rik - hvorfor tror du det? Det kan godt hende at du har helt rett, at han var rik - og hvorfor hadde han ikke fortalt at han var konduktør? Sånne ting.
    Lykke til - beklager at jeg ikke kan svare bedre, men jeg har heller ikke svarene på det du spør om :-)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Nei, jeg har faktisk ikke tenkt å skrive oppgave om dette, det er bare det at jeg er sååå utrolig nysjerrig! Har nesten lyst til å ringe til Roy Jacobsen og spørre, hehehe :)

    Men takk for svarene uansett!

    SvarSlett
  8. Hei :)
    Jeg har også en del spm angående denne fasinerende boken. Ser at det er en stund siden dette innlegget ble postet, men håper likevel du kan svare i løpet av morgendagen - trenger litt tips til en oppgave jeg skal skrive. Leste det du skrev i svar til anonym, enig med at det finnes flere tolkninger og at det er greit så lenge man kan begrunne for sitt syn. Okei, så til spørsmålene. Hovedpersonen, Finn, blir i stor grad påvirket av familiens hemmelighet - den nye leieboeren og halvsøstra som kommer inn i bildet. Men klarer likevel ikke å sette ord på hva dette gjør med ham? Han forsvarer Linda, og står opp for henne, noe moren ikke gjør kanskje pga. av sin egen barndom. Blir det riktig å si at morens oppførsel gjør at Finn tar mer ansvar? Fører denne hemmeligheten til at Finn blir mer voksen og ansvarlig? En god bok, men mye som er opp til leseren å bestemme. Håper du kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene1

    SvarSlett
  9. hei, håper ikke jeg svarer for sent!
    Ja, jeg tror at Finn tar med ansvar. Han løser ikke alt på den beste måten, men jeg tror også at når barn får ansvar, eller føler at de bør ta ansvar, så gjør de det. Dette var i tillegg en tid da menn var "vitkigere" enn de er nå, i betydningen at kvinner ofte ble betraktet som ikke så dyktige til ulike ting som menn ble.
    Jeg syntes at det som er mest gripende i denne boken er hvordan moren for det første lar Linda komme, deretter at hun lar henne forsvinne. Det må ha vært veldig vanskelig for Finn å omstille seg begge gangene.
    Helt enig med deg at det er mye som kan tolkes i denne boka, og at forfatteren overlater mye til oss leserne.
    Tvi, tvi med oppgaven!

    SvarSlett
  10. Jeg syns det er en nydelig bok, med mange referanser til min egen oppvekst i blokk på 60-tallet. Er også nysgjerrig på hvordan det gikk med hovedpersonene senere, tok de opp kontakten med Linda igjen

    Er ikke enig i at de slapp henne for lett - de jkempet da med nebb og klør for å få lov til å adoptere henne,men mot autoriteta hadde man ikke like mye å stille opp med som i dag...

    En nydelig bok - og jeg håper det kommer e fortsettelse

    SvarSlett
  11. Flere spørsmål... Har akkurat lest den og måtte google litt etter svar fordi jeg også begynte å lure fælt. Det jeg lurer mest på er hvordan en skal tolke nest siste side - Hva var det med leieboeren? Hva mener moren med "jeg prøvde å finne henne - én gang"?
    Hadde leieboeren gitt myndighetene negative informasjon? Var det noe mer alvorlig (vold el.l.)?

    SvarSlett
  12. Hvordan er personkarkaterene i boka?
    Kan du fortell litt om hvordan Finn, Kristian, Gerd og Linda er i boka. Og hvilken rolle de spiller hvor hverandre?

    Hadde vært supert med et raskt svar fordi jeg har særemne fremføring på onsdag :)

    SvarSlett
  13. Denne fikk eg nettopp i posten, gleda meg til å lese den :-))

    SvarSlett
  14. Gud som jeg elsket denne boken! Jacobsens fortellerkunst er uten sammenligning i norsk litteratur

    SvarSlett