onsdag 4. februar 2009

Gutten i den stripete pyjamasen - John Boyne


I går leste jeg den ganske så mye omtalte Gutten i den stripete pyjamasen. Jeg har kjøpt den til min sønn, men tenkte det kunne være ok å lese den selv - dette er en bok som unge lesere kan ha godt av å diskutere etter å ha lest den. Tenkte jeg.
.
Dette er en bok for unge lesere. Den tar noen åpenbare lettvinte løsninger, og banaliserer til en viss grad et veldig alvorlig tema: jødeutryddelsen under andre verdenskrig. Men det er mulig at dette er en god inngang til et alvorlig tema - jeg kan tenke meg at unge lesere vil ha vanskelig med å glemme denne boken etter å ha lest den.
.
Historien er om unge Bruno på 9 år. Han bor i Berlin og har det trygt og godt. Så kommer "Røveren" på besøk til faren som er kommandant i Hitlers militære. Røveren er altså føreren. Røverens besøk resulterer i at familien må flytte (faren får opprykk) - det viser seg senere at de har flyttet til Polen. Bruno vet ikke at han har flyttet til Polen, og han vet ingenting om de grusomhetene faren er en del av.
.
Vel - når de kommer frem viser det seg at de bor tett ved en stor fangeleir. Bruno tror stedet heter Alt -trist, fordi det er så trist der. Men den riktige betegnelsen er Auswitch. Jeg likte dette fortellergrepet - det viser hvordan barn tolker og ikke ser de store sammenhengene som voksne handler i. Røveren og Alt-trist. Føreren og Auswitch.
.
Bruno kjeder seg i sitt nye hjem, og etter en tid begynner han å utforske omgivelsene. Han går langs piggtrådgjerdet på fangeleiren, og et stykke avgårde treffer han Shmuel. En gutt i stripete pyjamas. Han er akkurat like gammel som Bruno og de to guttene utvikler et spesielt vennskap. Spesielt både fordi de "treffer" hverandre mentalt - de liker hverandre. Men i tillegg spesielt fordi et stort, høyt piggtrådgjerde som adskiller de to.
.
Da jeg hadde lest boken i går visste jeg ikke helt hva jeg skulle tenke om den videre handlingen. Men i dag har det gradvis seget innpå meg. Dette er en god bok. Det er en god historie i den forstand at den viser at det som skiller mellom knekt og herre, mellom slave og mester, kun er ytre betingelser og tilfeldigheter. Jeg har ikke tenkt å røpe hva som skjer med Bruno, men kan si så meget som at han og Shmuel "smelter" sammen og ingenting skiller de to guttene fra hverandre. Og boken gir sterke assosiasjoner til julehistorien der mannen banker på døren, men får ikke komme inn. Da det endelig åpnes viser det seg at mannen banket på fordi han ville hjelpe den lille datteren i huset. De som ikke ville åpne finner mannen frosset i hjel - med datteren død i armene (hvilke historie er dette - kan noen hjelpe meg??)
.
Det er altså sterke saker. Og det er skrevet i en enkel form. Jeg kommer ikke til å se filmatisering - den tror jeg lett kan bli for intens. Men boken - den anbefaler jeg varmt. Den gir vondt i magen og mye ettertanke. Men så er det akkurat det en god bok skal gjøre.
.
God bok
Forfatterens hjemmeside finner du her

23 kommentarer:

  1. Dette er en bok helt utenom det vanlige. En bok for veldig mange aldre.

    SvarSlett
  2. Vi har lest den vi og, unge og eldre. Det er en tankevekker av en bok og vi snakker fortsatt om den innimellom. Slutter meg til anbefalingen.

    SvarSlett
  3. Takk for anbefaling. Godt å finne gode bøker til barn, det er nok av elendig barnelitteratur. Vil og få si at du har en flott blogg! Hege

    SvarSlett
  4. Hei

    Jeg anbefaler en mye mindre omtalt, men sterk bok for barn mellom 8-12 år - "Dragen, slangen og mandarintreet"

    SvarSlett
  5. Hei kan du si litt om noen likheter og ulikheter mellom Bruno og Shmuel?
    ( Det hadde vært kjempe fint :D )

    SvarSlett
  6. jeg synes boken var utrolig gøy!! anbefales på det sterkeste!! ;)

    SvarSlett
  7. GUTTEN I DEN STRIPETE PYJAMASEN

    Jeg har lest boken den er veldig rørende og sterk.
    ANBEFALES:10-13år
    TERNINGKAST:5
    TIPS:Bør leses sakte sånn at du kjønner hva boka handler om:)

    SvarSlett
  8. Jeg har lest boken og synes det er sterk bok. Også fordi jeg har vært på klassetur i den nevnte fangeleiren. Har sett filmatiseringen og synes den var like sterk, om ikke enda sterkere enn boken.
    Jeg anbefaler boken på det sterkeste.

    SvarSlett
  9. du skriver vedig bra! takk for ein fin blogg=)

    SvarSlett
  10. Hei :) Jeg har lest boken og sett filmen. Jeg leste boken først og så filmen etterpå. Da jeg leste boken, var det akkurat som jeg egentlig ikke hviste hva som foregikk og hvor jeg var, men etter vert forsto jeg hvor handlingen foregikk og hva som egentlig skjedde. Dette synes jeg gjord boken utrolig spennende. Jeg levde meg inn i boken og så alt fra Brunos synspunkt. Etter på så jeg filmen, selvfølgelig var det forandret på ting og noen ting jeg savnet fra boka, men filmen blir jo nesten aldri like god som boka, vaneligvis. Men etter min mening var filmen svært god og boken noen hakk bedre! Men det jeg lurte på var om Røveren er Hitler.. Er det noen som vet? :)

    SvarSlett
  11. nå skjønner jeg det, føreren er et annet navn for hitler.

    SvarSlett
  12. Hei anonym. Ja, det stemmer. Det tok litt tid før jeg skjønte det, jeg også.
    Jeg valgte ikke å se filmen, for jeg syntes boken var så god. Helt enig med deg at filmene nesten aldri er like god som boka.

    Det er en helt rystende bok. Nå er det snart ett år siden jeg leste den, og fremdeles tenker jeg ofte på den.

    SvarSlett
  13. Røveren, er føreren. Altså Hitler.

    SvarSlett
  14. jeg syns filmen er utrolig trist, og tanken på at det en gang har vært sånn er virkelig synd.men filmen er bra, har ikke selv lest boken men har tenkt.
    Bra skrevet! og fin blogg.

    SvarSlett
  15. Føreren (Führer) er tittelen Hitler fikk som lederen av Nazi-Tyskland. Det er ikke et annet "navn" for ham. Litt skuffende at så mange ikke skjønte dette da de leste det i boka, spesielt siden Eva Brauns fornavn til og med ble nevnt under besøket, tillegg til Hitlers karakteristiske bart og høyde.

    SvarSlett
  16. Fortellingen det sammenlignes med i bokomtalen er diktet "Juleaftenen" av Henrik Wergeland. Det ble skrevet som et ledd i Wergelands arbeid for å gi jødene adgang til Norge. (Grunnlovens §2 nektet jøder adgang - den ble opphevet i 1851, seks år etter Wergelands død)

    SvarSlett
  17. HEI ..
    jeg så denne filmen i vinter. sønnen min på åtte år var i stua og lekte.. slutten var grusom og jeg dikta den litt annerledes da han sporte hvor det ble av guttene i filmen.
    jeg liker bloggen din Og her får jeg tips om flere bokbloggere :)digresjon til det innlegget her..

    SvarSlett
  18. Her er en video som bekrefter historien autentisitet:

    http://www.youtube.com/watch?v=j30sWIOMIak

    SvarSlett
  19. hva er miljøbeskrivelsen i denne boka??

    SvarSlett
  20. Hei Zero. Miljøbeskrivelsen er det de skriver om stedet de er på. Hvordan landskapet er, husene, leiren og sånne ting.

    SvarSlett
  21. hva er miljøbeskrivelsen i denne boka??

    SvarSlett
  22. ååja, kan du skrive hva miljøbeskrivelsen er da??

    SvarSlett
  23. På slutten mener du nokk karens jul :) barehyggelig

    SvarSlett