mandag 2. februar 2009

Ole-Kristian Oksrød av Jon Øystein Flink



Denne boken har jeg gledet meg til å blogge om!! Men når jeg sitter her og skal gå i gang lurer jeg på hvordan jeg kan formidle denne bokens helt utrolige, fantastiske, morsomme og genuine karakter. Egentlig kunne jeg tenkt meg å appelere til at du, kjære leser, bare stoler på meg og leser boken. Men jeg skal kort argumentere for at dette er en bok som du har noe igjen for å lese.

1. Advarsel: Ole-Kristian Oksrød starter med et meget ubehagelig kapitel - en toalettscene fra Oslo S. Deretter kommer vi inn i det som kan beskrives som hovedhistorien. Første punkt er å komme gjennom kapitel 1 - jeg har hørt om noen som har hoppet av allerede der - stay tuned - keep on reading!

2. Nok en advarsel: Jeg skal ikke si så mye om handlingen - boken er sammensatt, og jeg henviser til en ikke altfor begeistret anmeldelse fra Olaug Nilsen i Prosa. I denne anmeldelsen gis hovedtrekkene i historien.

3 Gode grunner for å lese boken:

- Solstad "tokningen" eller Solstad-sporet

- Selve story'en

- "Kritikken" av akademia (diskusjonen om postmodernismen, helt ubetalelig!!) og ironienom forholdet kultur/intellektuell

Boken er et must for Solstad-lesere. For alle som liker å lese lekende og satirisk litteratur er den en liten skatt. Og det er en vinner som gave til bokelskere. Løp og kjøp!!

God bok!

4 kommentarer:

  1. Hei Janke. Jeg har tatt meg den frihet å gi deg en pris. Kikk hit.

    SvarSlett
  2. Tusen Takk!!! Det var utrolig hyggelig - en ordentlig oppmuntring!

    SvarSlett
  3. Denne står i bokhylla mi - ulest. Foreløpig.

    SvarSlett