fredag 17. september 2010

Hotel Chelsea - New York

Skal du til New York og er usikker på hvor du skal bo? Da er kanskje Hotel Chelsea et alternativ. Her har kjente forfattere, kunstnere og musikere bodd i lengre og kortere perioder. Noen av disse er Eugene O'Neil, Thomas Wolfe, Janis Joplin, Leonard Cohen, Bob Dylan, Jimi Hendrix, Patti Smith, Arthur Miller og Dylan Thomas, Virgil Thompson, Larry Rivers, William Burroughs, Willem de Kooning, Jasper Johns, Patti Smith, Arthur Miller og Dylan Thomas (han døde på hotellet).


Fancy lobby!

Bildet over er tatt i lobbyen, og alle vegger er dekket med kunstverk fra kjente og ikke så kjente kunstnere som har gjestet hotellet.
Hotel-besøket var uten overdrivelse en eksotisk og minnerik opplevelse.
Prima beliggenhet, ikke langt fra Empire State Building. Penn Station ligger rett rundt hjørnet, for de som skal videre med toget til andre destinasjoner i USA.
 
Jeg har hørt rykter om at Joseph O'Neill skrev Nederland (fantastisk bok!!) på dette hotellet, og det har vist seg å være sant. Han flyttet til USA og Hotel Chelsea i 1998, med kone og tre barn.
Vi var fire stykker (2 voksne og 2 barn), og bodde der i tre netter. Vi fikk en såkalt Junior-Suite, som viste seg å være tilsvarende en gammel bygårdsleilighet. Skikkelig sliten og sjarmerende 60-70 talls innredning, store vinduer og en liten kjøkkenkrok. Svær, gammel peis på rommet og attpåtil en sjeselong. Ungene er vant med mer kommersielle hoteller og var litt småbetenkt (no pool???), mens vi voksne tok en hallelulja av glede og begeistring.
 
Vi reiste rundt på Øst-kysten, og alle steder vi kom ville amerikanere vite hvor vi hadde vært og hvor vi skulle. Og ikke minst hvor vi hadde bodd. Samtlige nikket og applauderte da de hørte vi hadde bodd på Chelsea, og mange hadde bodd der selv. Oh, you're a reader? Do you write yourself? Are you into music and art? The Chelsea is the best!! Så derfor: say no more, go and try it your self!!


Cohen was here!




Anbefales på det varmeste!!

6 kommentarer:

  1. Fabelaktig! Her skulle jeg gjerne ha vært. Har nettopp vært i N.Y selv, men fikk ikke tid til litterære opplevelser (eller hoteller).

    SvarSlett
  2. Jeg skal ikke til New York, men kjenner veldig at jeg burde skulle til New York.

    Sukk....

    SvarSlett
  3. Der skal vi bo, når vi skal til New York! Tak for ideen. hvor spændende!

    Har lige opdaget din bog blog.

    Du kan jo linke til min, hvis du vil, jeg sætter din blog på min side.

    http://litteratur-oplevelser.blogspot.com/


    Erik

    SvarSlett
  4. Hei Erik!
    Du er linket! Super blogg - takk skal du ha!

    SvarSlett
  5. Artig! Var der selv i 2001 og regner med at lite har endret seg siden da. Har du lest Patti smiths flotte 'Just kids'? Den gir mange glimt av livet på hotellet i dets storhetstid. Du finner min omtale her:http://thauke2read.blogspot.com/2010/05/patti-smith-just-kids.html

    SvarSlett
  6. Nei, jeg har ikke lest den enda, men den står på listen.
    Kan ikke tenke meg at hotellet har endret seg mye siden 2001, det var virkelig en opplevelse :-)

    SvarSlett