mandag 27. september 2010

Litteratur om Istanbul!

Meget oppmuntret av fantastisk respons på forrige blogginnlegg kommer ett med samme oppfordring, men denne gangen om Istanbul. Turen går dit om bare noen uker, og min elskede tilbringer tid med Orhan Pamuks' Istanbul hver eneste kveld under dynen. Jeg har det fornøyelig med den siste av McEwan, men begynner å bli litt bekymret for at mitt reisefølge skal opparbeide seg slitsom mye kunnskaper om Istanbul, mens jeg ikke er på samme høyde. Derfor, kjære venner, har dere tips om litteratur om Istanbul - veldig gjerne noe som kanskje ikke er blant de mest  kjente titlene?

4 kommentarer:

  1. På bloggen min har jeg skrevet om to bøker der handlingen er lagt til Istanbul : Alan Drew : Det som er på jorden og Elif Shafak : Bastarden fra Istanbul. Begge bøkene beskriver stemningen og atmosfære fra Istanbul, og jeg vil også reise dit! Vil du lese mer om bøkene står de under emneordet Istanbul :-)

    SvarSlett
  2. Istanbul er en fantastisk by. Jeg elsker den byen!

    Thorvald Steen har skrevet en lett liten bok om Istanbul som heter "Historier om Istanbul". Forøvrig er Istanbul også destinasjonen i samtidsromanen hans Det lengste svevet hvor to personer drar på en tur og havner i Istanbul. Har akkurat lest den, men ikke skrevet om den enda.

    Men, den aller beste boka å ha i veska på selve turen er en guide skrevet John Freely. Den heter Istanbul - The Imperial City. Den handler om historien til byen, ganske tettskrevet, men har også henvisninger til hvor du finner historiske monumenter og steder i dag. Gull verd.

    Jeg har skrevet litt om Istanbul på reisebloggen min: http://karinstravelling.blogspot.com/search/label/Istanbul

    SvarSlett
  3. Härligt vad du reser!!
    Den här http://hermiasay.blogspot.com/2009/05/den-mirakulose-mandarinen-mucizevi.html
    läste jag förra våren, Den mirakulöse mandarinen heter den på svenska. Aslı Erdogan har skrivit. Utspelar sig mest i Geneve men Istanbul finns också med. Fantastisk roman!

    SvarSlett
  4. Tusen takk, dette er notert, flere av bøkene er bestilt fra antikvariat.net. Etterpåskal jeg ta en tur på litt.huset, og finne frem et utvalg av det dere har tipset om!! takk og takk!!

    SvarSlett