tirsdag 15. oktober 2013

Rabih Alameddine - En overflødig kvinne

Fantastisk historie fra  Rabih Alameddine! Vi møter 72 år gamle Aaliya som bor i en gammel leilighet i Beirut. Etter et kort og mislykket eksteskap har hun bodd alene, dyrket sin store lidenskap for bøker og arbeidet i en bokhandel. Hun sitter nå, 72 år gammel, og reflekterer over livet sitt, naboene sine  og Beiruts skjebne. Hun har brukt store deler av livet på å oversette bøker, og i store deler av boken er det som fortelles kontekstualisert ved hjelp av litteratur. Det er en fornøyelse å lese!

Språket er vakkert, historiene mange og spennende, Aaliya er en kvinne det er lett å like og dette er en perle av en en bok. Aaliya tenker på det meste, og har meninger om like mye. Om amerikansk litteratur, som hun ikke liker særlig godt, sier hun:

Jeg synes det er ille at det meste som skrives i Amerika for tiden, virker mer inspirert av Hemingway, helten til unge gutter i alle aldre og av alle kjønn, enn av den enestående ordkunstneren Faulkner. En armè av bøker om kjedsomhet i Midtvesten blir hyllet (hvor Midtvesten ligger, er en kilde til evig forvirring for meg, i nærheten av Iowa, antar jeg), og det samme blir bøker om uutforsket angst i New Jersey eller om par som ikke klarer å snakke sammen i Connecticut. Det var Camus som slo fast at amerikanske romanforfattere er de eneste som tror at de ikke behøver å være intellektuelle (side 144)

Boken er full av denne typen betraktninger, pluss mange spark til internasjonal politikk (særlig Israel), og mange gode referanser til musikk. Jeg har kjøpt noen av platene hun snakker om, det er klassiske titler hun trekke frem, og lest litteraturlisten bak i boken med stor interesse. Dette er en av de få bøkene jeg har notert i - på en måte som føles nærmest privat - og det er derfor ingen bok jeg kommer til å låne bort. Desto større sjanser for at dette er en av de som kommer til å ligge under juletreet fra meg til mine venner.

Anbefales på det varmeste  - dette er mesterlig!
God bok!

3 kommentarer:

  1. Fantastisk bra bok. Jeg leste den ifjor, og ble umåtelig overrasket da jeg fant ut at forfatteren er en mann!! Er det mulig? Boka er så troverdig! Kjekt å se flere som fant denne perlen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg - både når det gjelder mannen og perlen!

      Slett
  2. Helt enig med deg. Det er en bok jeg godt kunne tenkt meg å lese igjen om noen år. Fin omtale. Og det fortjener denne boken. Har kjøpt Hakawati av forfatteren. Håper den er bra - den er nesten 600 sider.

    SvarSlett