onsdag 8. juli 2009

Senor Peregrino



Enda en prisbelønnet kvinne, og en bestselger. Jeg drømmer om å gå pilgrimsruten Santiago de Compostella, se link her og siden vaskeseddelen nevner nettopp en slik reise - da var boken kjøpt.

Dette er en usannsynlig og merkelig historie, i god magisk realisme tradisjon (Allende og Coehlo for å nevne noen) og jeg burde visst at dette er noe som gir meg litt kløe. Jeg er ikke særlig åndelig eller religiøs av meg, ei like stolt og modig som den vakre hovedpersonen i boken. Hun blir født, som seg hør og bør: som et resultat av en grusom voldtekt som tar fra den vakre moren all ære. Og for å forsterke tragedien er hun født med et fødselsmerke som dekker hele "baksiden" hennes. Fra skuldre til legger. Dette fødselsmerket gir opphav til historier og skam, og hun mer elle rmindre tvinges til å reise fra en liten bygd i Mexico, og nordover til Los Angeles.

I USA får hun tak i falske papirer, og en jobb på et hjem for psykriatisk syke. Her treffer hun Senor Peregrino, og det hans historie - knyttet til en pilgrimsvandring - som endrer den stakkars kvinnens liv.

Underholdende og lettlest, men for en leser med et forsiktig kritisk blikk, er det for mange ting som ikke stemmer i denne historien. Det blir for usannsynlig. Mye magi, lite realisme. Anbefales? Tja, for de som liker magisk realisme er dette en sikker vinner. For oss som får litt utslett av Coelho er det bare å styre unna. Rett skal være rett: dette er bedre enn Coelho, men som sagt; det er absolutt i samme gate!

God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar