lørdag 6. november 2010

Historier om Istanbul - Thorvald Steen

De intensive forberedelsene til Istanbul turen er i gang, og jeg leser blogger, reiseguider og romaner som har forankring i og om Istanbul. Jeg ble anbefalt den lille, men innholdsrike boken Historier om Istanbul av Thorvald Steen, og ble ferdig med den sent i natt. Jeg har vært i Istanbul tidligere, er en over gjennomsnittet erfaren globetrotter, og det er mange år siden jeg hadde reisefeber før en tur. Men nå har jeg det til de grader. Takket være Thorvald Steen. Han skriver utrolig bra og på en nesten suggererende måte om byen som han helt åpenbart elsker. Da jeg leste om Sigurd Jorsalfar og hans reise til Konstantinopel fikk jeg en nesten kriblende følelse av tanken på at Konstantinopel, eller Istanbul som byen heter i dag, er den metropolen den er - og at den har vært det over så lang tid. Til uken skal jeg få kjenne på atmosfæren, sighte og være turist der - med Steen-boken som den viktigste guiden.

Uavhengig av om du skal til Istanbul eller ikke, boken er viktig og lærerik lesing. Tyrkia er et land mange har vært på ferie i, det bor masse tyrkere i Norge, diskusjonen om Tyrkia skal inn i EU - bruk boken som en introduksjon til dette spennende landet. Historien om Konstantinopel har påvirket også Norge, og Steen gir en fin introduksjon for videre bekjentskap med landet.

Jeg har selvsagt kjøpt boken Konstantinopel av Steen, og den gleder jeg meg til å lese.

Historier om Istanbul anbefales!
God bok

En musikal anbefalelse for å komme i rette stemningen, fin som bakgrunnsmusikk når man skriver, slapper av eller leser:

5 kommentarer:

  1. Enig med deg at boken er en god vekker før reisen. Jeg var selv i Istanbul for 3uker siden og med den boka i hodet var jeg godt forberedt.
    Boka hans "Det lengste svevet" fra 2008, omhandler mye av det samme. Den var jeg ferdig med i går og skrev litt om på bloggen min.

    SvarSlett
  2. Flott å lese. Jeg har også planer om en Istanbul-tur i løpet av neste år. Muligens sammen med brodern. Og før den tid skal jeg lese på Steens og Pamuks bøker om byen. Verken brodern eller jeg har vært der før, så det blir noe nytt for oss begge. Egentlig rart at jeg ikke har vært der. Har nemlig drømt om Konstantinopel, Miklagard, Istanbul så lenge jeg kan huske.

    SvarSlett
  3. Dere kan glede dere, det var en helt fantastisk opplevelse. Jeg var der for mange år siden, og likte Istanbul godt den gangen. Men etter å ha lest meg opp før jeg reiste ble dette et skikkelig kick. Og så hadde vi en god guide som kunne mye - det gjorde susen.
    jeg er helt forelsket i Istanbul nå og vil veldig gjerne tilbake så snart som mulig. For en smeltedigel. Ekstra moro å ha Steen boken med seg når vi så alle stedene han hadde beskrevet.
    Istanbul er en veldig "enkel" by i den forstand at man fort får oversikt over kartet. Vel, den er jo enormt svær, men med tanke på de historiske stedene gjelder dette. Det er ikke så masse folk som i mange andre byer, og folk er vennlige. Denne tiden, november, var perfekt å reise på. Turistsesongen er på hell, men det er fremdeles varmt og deilig. Gleder meg til å lese hva dere syntes!!

    SvarSlett
  4. Skal til Istanbul om noen uker sammen med barn og mann. Det var barna sitt ønske og lett og følge :). Vi gleder oss vanvittig, leser Det lengste svevet nå, men må nok få fatt i Historier om Istanbul fort fort. :) Takk for gode råd, men jeg tar gjerne i mot flere. Vi bor sentralt ved Hagia Sofia en uke. Yngste er 12 år.

    SvarSlett
  5. Ugle Bugle :Se disse innleggene
    http://jegleser.blogspot.com/2010/12/litterr-forberedelser-istanbul.html

    http://jegleser.blogspot.com/2010/11/ut-pa-tur.html

    God tur!!!

    SvarSlett