søndag 4. juli 2010

Tapte døtre - Xinran

Tapte døtre, fortellinger om savn og kjærlighet er en bok om kinesiske mødre som må gi fra seg sine døtre. De setter dem bort eller dreper dem. Bakgrunnen er naturligvis enbarnspolitikken i Kina. I boken møter vi ulike mødre som savner døtrene de ikke kunne beholde, og det er tragiske skjebner vi får lese om.

Kina er et land på full fart oppover. Det vi leser om i pressen er det moderne Kina, den økonomiske boomen og et helt vanvittig antall mennesker som utdanner seg, bygger det nye Kina og er på vei opp. Men Kina er et stort land og mye mer enn den urbane varianten vi vanligvis møter gjennom nyheter og fjernsyn. Størstedelen av Kina er ikke urban, moderne eller fremgangsrik. Millioner av mennesker bor i avsidesliggende strøk, analfabeter og lever som de har gjort de siste hundre årene. Det er tydeligvis disse menneskene som fremdeles lever etter tradisjoner som krever at den førstefødte skal være en gutt. Det er både statlige og lokale grunner til at det skal være en gutt - uansett; utfallet er tragisk. Tusenvis av jenter drepes ved fødselen ene og alene fordi de er jenter.

Det er nedslående lesning. Tragisk og meningsløst. Xinran har skrevet en troverdig tekst som beskriver forhold denne leseren ikke i min villeste fantasi ville trodd var mulig. Jeg opplevde todelt, på den ene siden med fortvilelse, på den andre siden med sinne.

Det må være fortvilende lesning for foreldre som har adoptert jenter fra Kina (tenk deg om; har du noengang truffet en familie som har adoptert en gutt fra Kina? Neppe!). I boken forsøker forfatteren å vise at disse foreldrene gjør en god og viktig gjerning, men dog. Bakgrunnen for at barna blir adoptert vekk er fryktelig.

Kina er et gjennomkorrupt land, og politikken de driver er umenneskelig. Det er åpenbart, ikke bare på grunnlag av denne boken men også andre kilder, at menneskeverdet i Kina ikke er som i vesten.

Boken er et viktig bidrag i historien om Kina, den er lettlest og henvende seg til leseren på en god måte. Anbefales!
God bok!

5 kommentarer:

  1. Kjempefin bokanmeldelse! Og litt pussig å komme over den akkurat nå, for jeg begynte selv på den tidligere i dag. ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg ser at mange av Kina-adoptivmødrene har denne på leselista. Den diskuteres her: http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=23920

    Apropos adopsjon og gutter: Det er ikke lenger slik at om man adopterer fra Kina, kan man trygt gå til innkjøp av rosa klær. De siste par årene har det faktisk kommet stadig flere gutter fra Kina. :)

    SvarSlett
  3. hm,merkelig! Den leser jeg akkurat nå!
    Det er en tøff bok som får alle oss adoptivforeldre til å tenke.
    Jeg må stadig stoppe opp og ta en runde med meg selv, selv om mine barn ikke kommer fra Kina.
    Har 3 fra Columbia.

    SvarSlett
  4. Jeg kom over denne boken på biblioteket i dag, og etter å ha lest anmeldelsen din vet jeg at den blir lånt om ikke lenge! Hilsen Anette :)

    SvarSlett
  5. Las den ut akkurat no, og skulle ønske den hadde fleire historier. Frykteleg, men òg svært interessant.

    SvarSlett