søndag 4. april 2010

Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - Kjersti Annesdatter Skomsvold


Denne har fått meget gode kritikker, og på baksiden står det at den er humoristisk. Vel, det syntes jeg ikke den var. Den var riktig traurig, og fryktelig trist. Trist er kanskje for svakt, den var tragisk.
Det handler om en eldre ensom dame. Hun har vært ensom hele livet, aldri hatt venner og aldri snakket med noen. Hun har en mann, Epsilon, som hun snakker med - men det er vanskelig å si hvilket forhold disse to har. De fikk aldri barn, men de hadde en hund, Stieg, som døde da den la på svøm etter pikekyss.
Boken er fin den, men den er for trist etter min smak. Den er godt skrevet og handlingen er troverdig. Det er fryktelig hvis mange har det på denne måten - og det er det antageligvis. Ensomhet, frykt og angst for å dø. Bare elendighet, og et liv ingen fortjener. Anbefales for dem som syntes at slike historier er verdt å lese. Jeg for min del kunne egentlig klart meg uten.
God bok!

5 kommentarer:

  1. Huff, så dumt. Eg liker denne bare på grunn av tittelen, men eg må få sjå å få lese ho snart, slik at eg kan meine noko på ordentleg.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg så hos Geir Isaxen at du har vært innom fagforfatterstudiet i Oslo, og har noen spørsmål til deg som jeg håper du gidder å svare på - kan jeg stille dem til deg pr mail? Fant ingen mailadresse her, men kanskje du kan sende meg din på marianneATtenkeDOTno?

    SvarSlett
  3. Siden du har vært innom HiO og fagforfatterstudiet, så kan du mer om dette enn meg. Kan du ikke skrive et innlegg om din "gjesteopptreden" der ? (Lærekrefter, gjesteforelesere, studenter, m.m.)

    SvarSlett
  4. Bai: jeg er spent på hva du syntes!
    Geir/Marianne: se eget innlegg om ff-studiet, håper dere får noe ut av det!

    SvarSlett
  5. Jeg har nettopp lest denne boka og har omtalt den på bloggen min også. Først og fremst synes jeg dette er en morsom-trist bok med et friskt og spenstig språk. Jeg får nesten dårlig samvittighet fordi jeg lo masse underveis. Boka er imidlertid morsom ... synes jeg! ;-)

    SvarSlett