onsdag 14. april 2010

Fagforfatterstudiet ved Høgskolen i Oslo


Det har vært litt skriverier om HiO sitt fagforfatterstudium, og som noen av dere allerede vet var jeg student der. Jeg hadde en kort gjesteopptreden, ikke fordi studiet ikke var bra, men fordi jeg var nedsyltet i annet skrivearbeid. Nå oppfordrer Dispolitteraten at jeg deler mine erfaringer med dere, og det er ikke vanskelig å i møtekomme. For det første er det mange skriveføre bloggere, for det andre er det mange som har skrive-ambisjoner, og for det tredje er dette et studium som jeg mener er et faglig bra tilbud.
Jeg så også på studiet i Vestfold, men det er lagt opp som et masterstudium. Fordelen med Vestfold er at det er rettet mot forlagsvirksomhet, noe som gjør at det gir økt mulighet for å få jobbe i den sektoren, hvis det er det man ønsker. Vel, jeg valgte HiO. En av årsakene var at det var nært, jeg bor ikke langt fra Bislett. En annen årsak var at jeg syntes opplegget så bra ut.
Jeg var kun på en samling, så det er noe de som leser dette må ta som forbehold. Men, jeg kjøpte inn en del av pensumbøkene, og jeg har brukt bøkene flittig, også etter at jeg sluttet på HiO. Fagforfatterstudiet er delt opp i ulike "moduler". Innledningsvis er det en Innføringsmodul. Der vektlegges fagboka, fagforfatterrollen, kildekritikk og intervjuteknikk. Det er noe elementære forskjeller mellom den vitenskaplig metodiske intervjuingen jeg har drevet/driver med, og journalist-intervjuing. På mange måter er journalistintervjuingen mer "åpen", man lærer å bruke hele spekteret som medmenneske og fagmenneske - altså fagforfatterrollen. Kildekritikk er noe av det som vektlegges, og det er jo et viktig aspekt ved intervjuing - i alle former. Neste modul er reportasjetekster, så er det essayskriving og tilslutt fag og kommunikasjon.
Vi ble delt inn i grupper på 6-7 stykker, og dette var mennesker fra helt ulike miljøer og med ulik bakgrunn. Det syntes jeg var meget bra! Deretter fikk vi et fagmenneske å forholde oss til, en som ledet gruppen. Disse var kjente navn som selv hadde vært og var aktive skribenter, både som kronikkforfattere og fagbokforfattere. Så jobbet vi med ulike "oppdrag" - feks. skulle vi skrive en kronikk. Den ble sendt til de andre i gruppen, som ga respons. Jeg syntes dette er en glimrende måte å jobbe på, kanskje fordi jeg er vant med en litt stusselig forskerrolle som innebærer at en sitter alene på et kontor, bokstavlig talt nedstøvet i fagbøker, og skriver om et tema som i bunn og grunn ikke andre er så interessert i, fordi de sitter og jobber med egne ting.
Jeg hoppet som sagt av, og det var ikke med lett hjerte. For dette var både givende, inspirerende og ikke minst morsomt. Og jeg ble fasinert av å få vite at DN-journalisten og forfatteren av Fars krig, Bjørn Westlie, hadde brukt dette forumet da han skrev boken. Og vi vet hvordan det gikk, boken ble en stor suksess. Naturlig nok ikke på grunn av forfatterstudiet alene, Westlie er en ypperlig forfatter, men det forteller litt om at dette kan fungere meget bra.
Søknadsfristen er 1.5.2010. Hvis du har en uforløst fagforfatter eller skribent i "magen", er dette et bra sted å realisere noe av det som skal til for å få oppfylt ambisjonen.
Anbefales? Ja, kjør på - du møter masse flotte mennesker, får jobbe med språk, tekst og fag, og det er tilfredstillende å møte både andre og seg selv i en sånn sammenheng!

4 kommentarer:

  1. Bare hyggelig, Geir. Tenker du på å ta det?

    SvarSlett
  2. Skal ihvertfall slenge inn en søknad. Det er litt fristende siden det er deltid og kan kombineres med andre ting.

    SvarSlett
  3. Var veldig interessant å lese dette. Jeg skal begynne nå i høst, og gleder meg veldig!

    SvarSlett