torsdag 28. mai 2009

Utfordring: Fem utvalgte bøker

Lille Søster har sendt meg en utfordring. Jeg skal sitere innledningen på fem bøker som jeg liker godt, og som jeg anbefaler. Som sagt, så gjort, her er mine:

MNEM. Simon Stranger
Fremdeles årets høydepunkt! Har du ikke lest den enda, da er det på tide du unner deg denne! Her er innledningen til romanen:
Femti år, to måneder og tjueen dager
som er den tiden livet ditt kommer til å vare, målt fra unnfangelsen, fra øyeblikket da cellene smelter sammen, i mørket inne i moren din, mellom våte, varme vegger. Det er formiddag, sommer, og solen skinner ned på en durende gravemaskin, spredte bygningsrør og på manne som står ved et åpent hull i veien, tydelig konsentrert over kartet han holder mellom hendene, som viser en oversikt over vannrørene i den voksende byen.

What I talk about when I talk about running. Haruki Murakami
Fra innledningen:
There's a wise saying that goes like this: A real gentleman never discusses women he's broken up with or how much tax he's paid. Actually, this is a total lie. I just made it up. Sorry! But if there really were such a saying, I think that obe more condition for being a gentleman shouldn,t go on and on about what he does to stay fit. At least that's how I see it.

Skutt i filler av Mads Mikkelsen. Hedda H. Robertsen
Jeg er skutt i filler av Mads Mikkelsen. Jeg er blåst vekk med vinden, og truffet midt i hjerteroten. Lubne, lille Amor svever med englevingene sine et sted jeg kan skimte fra kroken av venstreøyet. Mads knuser meg til galsskår, til stusselige, forslåtte splinter. En grønn flaske lander tungt i asfalten og deler seg i tusen biter. Den knusende lyden skjærer mot trommehinnen. De små, ujevne skårene springer fra hverandre før de synker og lander slik en tynn, liten kropp nesten spretter vekk fra sengen når madrassen er for hard.

Edvard og Elvira. En ballade. Illustrasjoner av Merete Herrström og tekst av Suzanne Brøgger.
(Bokklubbens lyrikkvenner 1988. Fås kun i antikvariat)

Elvira er jordbunden og en enkel natur. Hun beundrer Edvard for at være ligesom dybere og mere intellektuel. Han føler sig rigtignok også åndeligt hævet over Elviras hygge og bagværk. Det irriterer ha, at Elvira ikke kan få ind i sit ko-hovede, at han er LIGEGLAD med sandkager. Men Elvira ved, at inderst inde elsker han sandkage, han tør bare ikke indrømme det.

Simple men. Hal Hartley. Manus
Filmene av Hal Hartley får du bl.a. på Platekompaniet.no til uforskammet lave priser. Folkebibliotekene skal også ha filmene.

EXT. LOADING DOCK. EARLY MORNING
VERA is a sexy twenty-three-year-old with a gun aimed at the security guard's head. The SECURITY GUARD dares not move. He is blindfolded.
Behind them we see FRANK and BILL loading a truck with boxes of high-tech computer equipment.
VERA: (Fericious) Don't move!
GUARD: Ok.
VERA: Did you just move!
GUARD: My foot is asleep.
VERA: I said don't move!
(Then BILL MCCABE walks over. Of the three, he seems to be the boss criminal. He grabs Vera's gun, takes her by the chin, and kisses her passionately on the mouth. She melts. The Guard doesn't move. Then...)

Utfordringene sendes videre til Dispolitteraten, Ståle, Flink pike og Bellmotte Tower

Lykke til!

5 kommentarer:

  1. Så artig at du tok utfordringen :)
    Jeg må nok lese boka til Robertson, den høres fantastisk artig ut!

    SvarSlett
  2. Så gøy!! Jeg tar utfordringen, men trenger noen dager! : )

    SvarSlett
  3. Janke: Jeg tar ikke imot stafettpinnen denne gang. Men "Sjeldnere enn sorte svaner" tok den imot aldeles uoppfordret!

    SvarSlett
  4. Spennende avsnitt! Jeg har ikke lest noen av bøkene.

    SvarSlett
  5. Jeg har flere ganger tenkt å ta opp utfordringen, men så har jeg av ulike grunner ikke kommet videre. Jeg tar derfor hintet og hopper av hele memet - mest fordi jeg er for lat til å skrive av innledningene i fem bøker.

    SvarSlett