torsdag 14. februar 2013

Gode hoteller i Paris

Jeg får jevnlig mail fra lesere av bloggen som spør om gode overnattingssteder i Paris. Jeg har anbefalt et hotel tidligere, men her er anbefalinger på to til som kanskje er enda bedre - litt avhengig av om du skal til Paris alene eller sammen med noen. 

Før jul var jeg på tur til Paris med sønnen min, vi skulle gå i Hemingways parisiske fotspor. Da var det naturlig å ta inn på hotellet han har bodd på og som ihuga Hemingway-fans besøker jevnlig. Rom nummer 14 er det mest populære, det var der han sov da han var der. Det er som regel lang ventetid for å få det rommet, og vi var hoppende glade da de oppgraderte rommet vårt og ga oss nummer 14. Jeg hadde mailet dem før jeg reiste, fått bekjed om at det kostet mer enn det jeg hadde betalt og at det var opptatt. Så fikk de en kansellering, og vips - tre netter i rommet til den litterære helten. Hotellet ligger i St.German de Pres og heter D'Angletter.

Inngangen til hotellet, samt undertegnedes favorittreisebag med hjul. Fra Osprey, selvfølgelig.




Hotellet ligger i 44 Rue Jacob, rett rundt hjørnet fra Cafe Flore og andre litterære landemerker. Det er gåavstand til Shakespear and company.

Ikke lov å ta bilder inne i bokhandelen, men skaden var allerede skjedd
 
Neste uke skal jeg til Paris igjen, denne gangen med min datter. Som seg hør og bør skal vi få lagt inn litt tid til shopping, så derfor har vi bestemt oss for å bo i Magasin-området, like ved den gamle operaen og La Fayette. Her har vi bestilt på hotel St Petersbourg, et hotel jeg har bodd på veldig mange ganger de siste 25 årene. Prisene har gått en del opp siden jeg var student, beliggenheten er helt super - midt i Rue Caumartin. Flybussen stopper ved Operaen, og det er kort vei til hotellet (så sant du har hjul på kofferten). Felles for begge hotellene er at det kan lønne seg å ha et rom som ikke vender ut mot gaten. Det gjør rom nummer 14 på D'Angleterre, og det er litt gatestøy hvis du liker å sove med vinduet åpent, Men det er det verdt.

Da sier jeg som en annen har sagt tidligere: God tur til Paris!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar