onsdag 7. oktober 2009

After dark - Haruki Murakami


Dette er en kort tekst fra Murakami, både hva gjelder sideantall og romanens tidsspenn. Vi møter Mari, og følger hun en natt i Tokyo, fra 23:56 til 6:52.
Mari er en ung student, og vi møter hun en sen kveld på en cafe i Tokyo. Hun sitter og leser, og har bestemt seg for å tilbringe natten våken. Hun møter en ung mann som hun har truffet flere år tidligere, sammen med Maris vakre søster Eri.
Det er et spennende persongalleri som presenteres i boken. Spesielt liker jeg historien om Eri. Hun ligger og sover, og har sovet i flere måneder. Hun er ikke i koma, men hun er heller ikke ved bevissthet. Ingen får kontakt med henne. Forholdet mellom Mari og Eri er distansert. Maris vakre vesen og person står i mellom de to søstrene, og de lever i to forskjellige univers.
Jeg skal ikke overfotolke, men jeg forstår Eris søvn som en flukt fra den fremmedgjøringen fokuset på det ytre har ført til. Hun blir sett, og hun blir anerkjent for sitt utseende. Men Eri som person er usynlig. Derfor sover hun. Hun betraktes av en fremmed mann, og han styrer hennes eksistens, ved at hun flyttes frem og tilbake mellom den fysiske verden og et fjernsynsapparat. Eri selv kan ikke påvirke hvor hun er, hun kan ses, men hun kan ikke høres, og det er umulig å nå frem til henne.
Dette er en vakker bok, og Murakami klarer som alltid å skape et helt egenartet univers, som man ikke kjenner, men som man på en eller annen måte forstår.
Anbefales!
God bok!

4 kommentarer:

  1. "Dette er en vakker bok, og Murakami klarer som alltid å skape et helt egenartet univers, som man ikke kjenner, men som man på en eller annen måte forstår."

    Dette er som eg skulle ha sagt det sjølv, bare mykje betre formulert.

    Eg har denne boka liggande, og nå gleder eg meg til å lese ho.

    SvarSlett
  2. Mange som leser Murakami ser jeg. Har aldri lest noe av ham jeg, men jeg setter denne boka på huskelista mi - så får vi se...

    SvarSlett
  3. Bai: les den sakte :-)

    Anita: du har virkelig noe å glede deg til. Jeg misunner deg :-) Begynn med trekkoppfuglen eller sauejakten og dans, sans, dans. Jeg lover deg en fin leseopplevelse...

    SvarSlett
  4. Flott omtale. Jeg likte også boka. Leste du engelsk eller norsk oversettelse?

    SvarSlett