fredag 3. april 2009

Hus og hjem - Helle Helle


Jeg har ombestemt meg! Hus og hjem er min favoritt av Helle Helle. Ned til hundene var kjempegod, men denne traff meg midt i magen.
Boken handler om Anne. Etter mange år i København flytter hun tilbake til en liten by som hun vokste opp i. Hun vokste opp her, og flyttet til København etter videregående. Da hadde begge foreldrene dødd med kort mellomrom. I København møter hun Anders, og det er sammen med han hun nå, tretten år senere, kjøper hus i barndomsbyen.
Anne flytter inn i huset en måned før Anders, som skal avvikle jobben sin i København. Anne har fremdeles to venninner i den lille byen, og disse tar hun opp kontakten med når hun flytter tilbake. Meningen er at hun skal pakke ut, male og gjøre klart. I stedet blir det mye soving, tenkning, gårturer og masse vin. Huset de har kjøpt ligger ved siden av prestegården, og her jobber Jens som prest. Anne og Jens får et godt forhold, og de tilbringer mye tid sammen.
Anne og Anders har et godt forhold. Han representerer trygghet for Anne, og de passer sammen. Alikevel blir hun tiltrukket av Jens, på en nesten irrasjonell måte. I boken vises balansen mellom det å bli tiltrukket av en annen enn den man er sammen med, og det forholdet man har. Helle viser dette på en glimrende måte, og Annes atferd er beskrevet på en måte man kan kjenne seg igjen i. De irrasjonelle sidene, som at hun blir sjalu når Jens treffer andre, beskrives godt og humoristisk. Annes forhold til Jens beskriver behovet man av og til får for å redefinere seg selv, få en ny mulighet, ikke vite - kun ønske hvordan ting kunne blitt med en menneske man ikke kjenner, men umiddelbart liker.
Helle Helle skriver knallbra. Det er kort og konsist, hun tar utgangspunkt i hverdagslige hendelser. Jeg liker godt når Helle beskriver forberedelsene til en middag. Her er et eksempel:
Jeg tager sorbeten ud af fryseren og rører rundt i den. Jeg skylder også hindbærrene og lægger dem i et sigte. Da Anders er færdig med at dække bordet, går han i bad og klæder sig om. Jeg skænker mig et stort glas hvidvin og drikker det inde i køkkenet. Jeg sætter nelliken oppe fra supermarkedet i en lille vase og stiller den ud på bordet.
Det er hverdagslige hendelser Helle beskriver. Anne og Anders er opptatt av mat, vin og interiør, uten at det tar for stor plass i boken. Det tar akkurat passelig med plass. Nok til at leseren kjenner seg igjen og kan se det for seg. Handlingen mellom menneskene er også gjenkjennelig, både den distansen og den nærheten som oppstår mellom dem.
Boken er stille og lavmælt. Jeg liker Anne og jeg liker Anders. Jeg vil at de skal fortsette å ha det bra sammen. At de skal få barn, fortsette å lage mat sammen, drikke vin og prate. Gå lange turer, pusse opp huset, flytte ordentlig inn, at Anne skal få en jobb og trives. Helle stopper lenge før Anne har kommet dit, men det er en bok som får en til å tenke videre - bestemme hvordan det skal gå.
Anbefales!
God bok!

4 kommentarer:

  1. Ja, den er kjempebra! Nå gleder jeg meg til Ned til hundene.

    SvarSlett
  2. Spent på å høre hva du syntes, Lille søster!

    SvarSlett
  3. den må eg skaffe meg!!! takk for tips,- og ha ei veldig god påske

    SvarSlett
  4. Eg har akkurat lese denne. Det var ei nydeleg bok!

    SvarSlett