torsdag 22. januar 2009

E-bok og lesebrett

I dag skriver Aftenposten om e-bøker. 100 e-bøker slippes i dag, men de to største forlagene vil ikke være med - i følge Aftenposten er de skeptisk til e-bøker.

Aftenposten har snakket med leseglade Carl Størmer som i denne forbindelse er vår representant eller "en av oss" - et leseglad menneske. Han har kjøpt et såkalt lesebrett, og på dette laster han inn e-bøker. På denne måten kan han ha med masse bøker, for eksempel på ferie, og alt han trenger er å trykke på knappen på lesebrettet og vips - der er boken. Lesebrettet høres nesten for godt ut til å være sant:
"lesebrettet husker hvor han har sluttet, det inneholder oppslagsverk, lar ham lagre interessante sistater og kan leses med bare en hånd".

Jeg er glad i boken som bok: lukten av papiret, lyden av sidene når man vender og tyngden av boken når man holder den i hånden. På den annen side høre det unektelig deilig ut å kunne reise på ferie med kun ett lite brett i vesken som inneholder alt man har lyst til å ha med seg av lesestoff. Ideelt for lange togturer, på stranden og på flyet.

Er det noen som har erfaringer med ebok? Eller som tenker på å kjøpe en? Gode tips og kommentarer ønskes.

For produktinformasjon om e-bok, se denne linken, for informasjon om tilgjengelige bøker se her og her

15 kommentarer:

  1. Jeg har ikke prøvd lesebrett, men tror heller ikke at jeg kommer til å kjøpe meg det. Som du sier, det er tyngden av boken i hendene, lukten av papir, sidene og coveret som gjør opplevelsen fullstendig. Jeg kan heller kutte ned på klesmengden på ferie - og fortsette med å la bøkene være med.

    SvarSlett
  2. Husker dere hvordan musikkelskerne sa at de aldri skulle la MP3 spillere erstatte musikksamlingen? For ikke å snakke om protestene da vi gikk over fra LP til CD?
    Gir noen assosiasjoner til vår egen skepsis til lesebrettet..

    SvarSlett
  3. Men erstatter det ene det andre da? Jeg har selv vinyl, cd-er og iPod. Funker fint sammen det. Lesebrettet eller noe lignende er her for å bli. H

    SvarSlett
  4. Man skal aldri si aldri. Jeg husker nemlig overgangen fra LP til CD - jeg hatet CD-er. Mange av mine venner kjøpte naturligvis dette nye og spennende produktet, jeg nektet. En stund. En natt hadde jeg nemlig en fantastisk drøm om CD-spillere, dagen etter kjøpte jeg meg en selv. Jeg har aldri angret. Men jeg savner LP-er. Jeg har en pen samling stående hos mine foreldre, og kommer nok til å kjøpe meg en platespiller.
    Lesebrett, samme følelse. Det virker ikke særlig forlokkende. Det virker rett og slett forferdelig sterilt, kaldt og upersonlig. Praktisk, javel. Men som du nevner, jeg liker lukten av bøker, det rent fysiske og "levende" med en bok. Jeg har f.eks. ikke stoppet å lese papiraviser på tross av nettavisene. Og jeg har iallfall ikke begynt å se film på mobiltelefonen - fysjom!

    SvarSlett
  5. Det blir spennende å se fremover - om lesebrettet blir litteraturens svar på Ipod. Eller om det blir både og.

    SvarSlett
  6. Jeg var også CD-hater lenge (eller en stund). Ga meg til slutt ende over og sitter nå med en stor samling. Ved siden av mange hundre lp-er som jeg koser meg med. Kasettene er ute for lengst. Mp3-spiller kom tidlig, i dag er jeg dødsimponert over iPoden som brukes hver dag. Alt til sitt bruk, sin stemning. Det er ikke enten eller, jeg er sikker på at det blir både og. Ta ellers en titt på denne posten på Eirik Newths fremtidsblogg "2050": http://newth.net/2050/2009/01/24/biblioteket-i-2019/. H

    SvarSlett
  7. Sikkert hendig, med lesebrett og alle bøker i en liten boks. Men tror ikke det er godt for øynene. Jeg sitter foran en skjerm hele dagen og jeg synes det er nydelig å lese fra papir i stedet for.

    SvarSlett
  8. Jeg vet ikke hva en mp3-spiller er, og kjøper fortsatt en CD i ny og ne. Så den bølgen hiver jeg meg aldri på. Derimot vil jeg nok om noen år anskaffe meg et sånt lesebrett. Ikke i stedet for å fortsette å kjøpe bøker, men som supplement. På ferie ser jeg heller ikke for meg annet enn papirbøker, men det kan være situasjoner hvor det er praktisk. Dessuten skal man ikke være blind for noen fordeler i enkelte sammenhenger, for eksempel det å kunne lagre sitater. Hvor ofte leser man ikke en elegant formulering som man vil huske, for så å ha glemt den dagen etter og ikke ha tid til å finne den igjen?

    Det med å lese på skjerm tror jeg i og for seg ikke trenger være noe stort problem. Jeg leser enorme mengder tekst på skjerm ukentlig i forbindelse med veiledning, og synes ofte det er like greit som på papir. Det er mer det som det pekes på lenger opp her; litteratur skal lukte; ha et særpreg, et sanselig minne som setter seg i kroppen. Noe jeg har vondt for å tro at e-bøker gjør.

    SvarSlett
  9. Jeg er enig med deg ArveH! Tror den balansen i bruk av lesebrett som du beskriver kan være fruktbar. Jeg vil ha lesebrett, og det er nok en slik bruk jeg tenker meg. Men jeg syntes i tillegg at det høres forlokkende ut med lesebrett på feks. lange togturer.

    SvarSlett
  10. Festlig hvordan mange projiserer sine gode leseopplevelser inn i det støvete og tørre papiret som teksten er trykket på. Det blir liksom ikke noe tur uten at det lukter litt hest. Jeg spiser papirbiblioteket mitt på at samtlige lesehester under førti kommer til å konvertere til det digitale før eller siden. Senest når behovet for storskriftsbøker melder seg. Hvorfor? Billigere, enklere og mer fleksibelt. Og hvor skal man starte? feedbooks.com og mobipocket.com

    SvarSlett
  11. Jeg tror også at mer og mer blir digitalisert. Kanskje spesielt innenfor skole, utdanning og arbeidsliv. Hvis vi sammenligner med musikkbransjen tror jeg at det litterære landskapet vil ta ganske lik form, men jeg tror ikke at betydningen av leseopplevelsen via bøker kommer til å forsvinne - eller at det blir enten det ene eller det andre. Jeg tror det vil bli en kombinasjon, der spesielt fagrelatert eller arbeidsrelatert aktivitet blir digitalisert, mens den mer "private" bruken ikke kommer til å endre seg fundamentalt. Time will tell!

    SvarSlett
  12. Hvor får jeg kjøpt lesebrett i Norge?
    Så praktisk da det tar liten plass. Har sett Kindle som en amerikaner har, men Amazon har ikke den service i Norge, så her kan ikke bøker lastes ned direkte på brettet.
    Jeg likte klarheten og at teksten var fullstendig flat ikke bøyet som på en bokside.
    Ønsker derfor å få tips om lesebrett som fungerer i Norge.
    jeg er ikke nostalgisk når det gjelder papirbøker om det ikke er helt spesielle bøker som førsteutgaver eller vakre bøker.
    Pocketbøker er ofte umulige å lese pga liten skrift og at teksten er trykket helt inn mot midten. Derfor frusterer
    pocketbøker meg ekstremt.
    Tor

    SvarSlett
  13. Tor Husby.
    Jeg vet at du får kjøpt lesebrett på Tanum. Jeg vil forøvrig anbefale deg å gå inn på linken på det andre innlegget mitt om lesebrett, det ligger under etikketten leseplater.
    vh.
    Janke

    SvarSlett
  14. En kan nå få kjøpt Kindle lesebrett hos www.lesebrettet.com

    Mvh Trond

    SvarSlett
  15. Det er vel aktuelt å holde denne diskusjonen "varm" - og jeg kan slutte meg til kommentarene til de som peker på tidligere nyvinninger, f. eks. CD, mp3, eller selve BOKEN for den saks skyld. Før var det jo pergamentrullene som dominerte.
    For de som savner lyden av papir mot papir ved sideskift kan dette sikkert lett fikses ved å legge inn slik lyd digitalt (som det blir gjort ved speilreflekslyden i kompaktkameraer).
    Lukten av gammelt papir og "antikvariatstøv" blir kanskje vanskeligere, men sikkert ikke uoverkommelig.
    Nei, utviklingen går sin gang den, enten vi vil det eller ikke.

    SvarSlett