torsdag 21. mars 2013

Påskelektyre

Jeg pakker for påsken, og i påskesekken i år er det noen skikkelige godbiter. Jeg er ingen krim-leser, men har puttet noen titler av Jørn Lier Horst i ungdommenes påskekurv. I tillegg til flere andre titler beregnet på meg selv, er dette de forventede høydepunktene:


 Denne har jeg sett frem til lenge. Dialoger og En Annen Mykle av samme forfatter er nesten lest i filler, så det blir godt å få samtale med en ny utgave av van der Hagen foran peisen i år. Jeg er  større fan av forfatter van der Hagen enn forfatter Solstad, men med denne boken får jeg muligens utvidet min noe begrensede Solstad-horisont.
 Jepp - Manila, here I come. Turen er ikke helt spikret enda, men etter all sannsynlighet blir det en touch down på Fillipinene om kort tid.
I mangel på fillipinsk skjønnlitteratur (finnes det? - kom gjerne med tips), blir det guiden. Mange reiseguider har begynt å ramse opp filmer og bøker fra de ulike landene, hvis jeg er heldig har de gjort det i denne også.
Ikke en bok, men ypperlig som litterær ledsager.
Jeg har en svakhet for tørre tyske viner, og Rieslingen til Georg Breuer smaker himmelsk i påskeveggen.

En av mine litterærer helter, Kapuscinski, har skrevet en vakker, liten bok før han døde. Her reflekterer han over møter med "de andre", mennesker han har møtt på reisene sine. Han trekker blant annet på filosofen Levinas, og akk, det er så vakkert, så vakkert.


God, litterær påske!

8 kommentarer:

  1. Så bra utvalg av bøker og vin - og uten krim. Joda, vi kan godt lese andre bøker også, sjøl om det er påske. Ha en fin ferie!

    SvarSlett
  2. Både Solstad-biografien, The Other og Rieslingen ser fristande ut. Filipinene vil eg ikkje nemne, men eg er i alle fall ikkje misunneleg. Sukk... Sol og varme...

    God påske!

    SvarSlett
  3. Jeg Elsker Dag Solstad!! Kos deg med hans bok. Og ja Fillipinske forfattere finnes det mange av, bare å google :) I det hele tatt er det utrolig mye god Asiatisk litteratur.
    Kjempemisunnelig på turen din, jeg dykker og Fillipinene skal være et paradis for dykking. Selv reiser jeg til Indonesia, et annet paradis!

    SvarSlett
  4. Her var det mange gode tips, tar deg på ordet når det gjelder vinvalg,og Kapuscinski er en bok jeg skal kjøpe til mitt eget litteraturpåskeegg :)

    SvarSlett
  5. Hm... The Others må definitivt sjekkes ut. God påske til deg!

    SvarSlett
  6. Skjønner at du får en fin påske, Janicke :-)

    ...burde ikke være forbauset over at du er glad i Kapuscinski, for vi har jo ganske felles litterær smak-- Jeg ble kjent med Kapuscinksis arbeider gjennom Granta, og har flere av bøkene hans. Boken om Haile Selassie ga meg frysninger, og The Soocer War var uforglemmelig. For fem-seks år siden kjøpte jeg Travels with Herodotus, og den er SÅ fin. Har ikke lest The Other, men det fikk jeg utrolig lyst til! Takk for tipset.

    Jeg ble veldig nyskjerrig på om du liker Bruce Chatwin!

    Filippinene - - - gleder meg til å høre/lese om det! Safe travels!

    SvarSlett
  7. Svar
    1. Nei - det er en veldig lettlest bok.

      Slett