lørdag 19. mai 2012

Louise Erdrich - Shadow Tag

Jeg ble anbefalt denne boken av en av eierne av min favorittbokhandel her i Berkeley .Utgangspunktet for anbefalingen var at vi begge liker Ann Tyler og Sue Miller.  Denne forfatteren har skrevet mange romaner, poesi, noveller, barnebøker og en bok om hvordan hun opplevde å få barn. Hun har vunnet flere priser og vært nominert til Pulitzer prisen.

Shadow Tag er en litt rar tittel, men et stykke ut i boken får vi forklaringen på hva det betyr. Det er uttrykk som stammer fra amerikanske indianere og kort fortalt bunner uttrykket i indianernes overtro. De trodde at visualisering av menneskers skygge, feks på et maleri, ville føre til at personen døde. Etter hvert som handlingen i boken utvikles viser det seg at dette er en ualminnelig god tittel.

Boken handler om et ektepar og deres tre barn. Mor (Irene) og far (Gil)  har indianerblod, far er en kjent kunstner, mor er en litt småalkoholisert kvinne som forsøker å skrive en doktoravhandling. Mor er også gjenstand for fars portrettering, hun går igjen i alle bildene hans.

Ektesakpet er dysfunksjonelt på alle måter, og når Irene oppdager at Gil leser dagbøkene hennes knaker hele ekteskapet, og boken både begynner å slutter med Irenes dagbøker. Hun skriver en som hun vet at han leser og har den andre, hemmelige, i en bankboks.

Den første delen av boken var litt overtydelig,  men etter hvert som jeg leste lot jeg meg begeistre. Siste del av boken er fantastisk. Temaet er smertefult og dystert, dog noe de fleste av oss i noen grad vil kunne kjenne oss igjen i. I hvert fall de av oss som lever med mann eller kone og barn.

Meget god bok og et spennende forfatterskap som jeg kommer til å lese mer av.
Anbefales!
God bok!

2 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse:) Ble nyskjerrig på boken, synd jeg ikke leser så mye på engelsk:) Ha en flott kveld:)

    SvarSlett
  2. spennende! Og så herlig å få gode anbefalinger av en favorittbokhandel :-))

    SvarSlett