tirsdag 13. desember 2011

Nikolaj Frobenius - Så høyt var du elsket

Dette er den første boken jeg har lest av Frobenius, og det første som slår meg er måten han skriver på. Han bruker klisjeer og skriver lite mellom linjene. Det tar en stund før jeg venner meg til måten han skriver på og jeg tenker at han med enkle grep kunne unngått å være så overtydelig og til tider banal tekstlig. Når det er sagt er dette en bok som er vond å lese, og desverre aktuelle for mange.

Viktor Ulvdal er en pensjonert lege. Han er en vital mann med mange interesser. Han og sønnen Emil, som er forteller i boken, har vokst opp sammen, moren forsvant på et Norad-oppdrag da Emil var 7 år.

Viktor får slag og endrer personlighet, han blir vanskelig og kjemper innnbitt mot de prosessene som kroppen gjennomfår. Samtidig som boken er en fortelling og et far-sønn forhold som endrer seg er det en historie om kampen mot et stivbeint og umenneskelig helsesystem.

Man blir uneketelig redd for alderdom når man leser denne boken. Både sine foreldres og sin egen. Det er en sterk historie som gjør inntrykk.



Anbefales!
God bok!

1 kommentar:

  1. Hei :-)
    lenge siden jeg har vært hos deg å lest.. Jeg har lest lite i det siste, men i dag kjøpte jeg to "tyvenes by" og "sibirsk oppdragelse" Og Frobenius som du har anmeldt her står også på ønskelista.. God Jul fra meg :-)

    SvarSlett