mandag 4. april 2011

Brit Bildøen - Litterær salong

Nok en godtepose, nå begynner det å bli veldig moro å lese bøker hvor kvinner skriver om sine kvinnelige favorittforfattere. Derfor vil jeg gjerne ha anbefalinger om lignende bøker hvis noen av dere har tips!

Brit Bildøen skriver vakkert om ti kvinnelige forfattere som hun har et litterært forhold til. Hver forfatter beskrives og diskuteres under en kapiteloverskrift som beskriver dyder. Gertrud Stein for eksempel er plassert under kapitel-tittelen "Stormannsgalskap", Carol Shieds under "Tydeleggjering" og Amaile Skram under "Råskap". Noen av forfatterne som Adrienne Rich har jeg ikke lest, men kommer til å lese etter å ha blitt tipset av Bildøen.

Bildøen har interessante betraktninger om kvinner og litteraturen, og det førte til en del ettertanke hos denne leseren. Bildøen skriver da også at dette er ambisjonen med boken:  "Dette bokprosjektet er eit forsøk på å synleggjere forfattarskaper eller delar av forfatterskapar som fortener fleire lesare eller betre lesningar". Hun ønsker at vi skal teke litt annerledes om tekstene (bøkene, lyrikken) vi leser og se om det er andre måter vi kan nærme oss det "ukjennelege, det rare, det framande, det overskridande".

Som med Vi er tiden er dette en bok som absolutt bør leses både av kvinner og menn. Den byr på noen betraktninger og nye bekjentskaper som kan berike en bokelsker.

Anbefales på det varmeste!

God bok!

5 kommentarer:

  1. Denne likte jeg også veldig godt. Anbefalingen tiltredes!

    SvarSlett
  2. Denne boka er fin, ja. Har ikke lest alt i den ennå, men Brit Bildøen har alltid mye bra for seg. Har du lest romanene hennes? Anbefales. Særlig "Landfastlykke" og "Alt som er". Hun er nemlig en som selv fortjener flere lesere. Jeg var så heldig å få bokbade henne i desember i 2009. En meget spennende dame!

    SvarSlett
  3. Merete: jeg har ikke det, men nå skal jeg lese henne. Hun skriver fantastisk bra!

    SvarSlett
  4. Denne har jeg kikket på flere ganger, til og med lånt med meg hjem fra biblioteket, men ikke lest. Må nok låne den med meg som påskelesing etter å ha lest innlegget og også kommentarene på innlegget ditt.

    SvarSlett
  5. JA JA JA! Denne boka er fantastisk! Leseglede! Etter at jeg leste denne boka leste jeg blant annet Picnic at the Hangig Rock som Bildøen forteller om i boka, du kan lese omtalen min her: http://karinleser.blogspot.com/2009/08/picnic-at-hanging-rock-av-joan-lindsey.html

    Jeg har planer om lese flere av de forfatterne som hun skrev om. En dag:-)

    SvarSlett