torsdag 11. juni 2009

Jeg husker at jeg løp - Ron McLarty

Denne boken, som etter sigende visstnok først ble refusert av forlagene - er intet mindre enn en liten perle.

Den handler om Smithson Ide og hans famile fra Rhode Island, USA.
Når leseren introduseres for Smithson - eller
"Smithy" blant (få) venner, er han 43 år, sterkt overvektig, alkoholisert og storrøykende. Han jobber ved et samlebånd på en fabrikk, har få eller ingen venner og en familie som bærer en tragedie.

Boken starter med at foreldrene til Smithy dør i en bilulykke. I farens papirer finner Smithy et brev fra et begravelsesbyrå i Los Angeles som meddeler at de har søsterens lik. Smithy har ikke sett søsteren på mange år. I tillegg til brevet finner han sin gamle raleigh-sykkel, som han ikke har brukt på mange, mange år. Slik starter en sykkeltur, først uten mål og mening, som ender opp i Los Angeles etter to måneder og mange kilo lettere.

Dette er en nydelig bok. Smithy - en kjernekar - åpner litt etter litt for seg selv og oss lesere etter hvert som turen skrider frem. Smithy husker at han løp da han var yngre. Han var en bønnestengel av en fyr, som likte å løpe. Han elsket å fiske, og hadde et sterkt forhold til naturen og familien. Smithys forfall forløper parallelt med søsterens stadig mer dominerende psykiske sykdom, og familiens fortvilelse. Han luller seg inn i mat, alkohol og sigaretter, og en total ensomhet. Når han begynner å sykle skjer det gradvis noe med Smithy, uten store fakter eller dype analyser. Han finner et mål å sykle mot, og en mening med det han gjør.

Jeg husker at jeg løp er en bok om håp og forsoning. Som tittelen antyder, handler den om å finne tilbake til noe som har vært - eller den man en gang var. En ny begynnelse, eller et totalt brudd. Som sagt uten mange ord, men vist gjennom møter med andre mennesker, naturen, og Smithys møte med seg selv. Det er ingen tungsindig bok, Smithy har et lyst og pragmatisk tankesett, og han er på alle måter en sjelden mann som jeg som leser har blitt glad i. Vi møter pårørende i psykiatrien, en farverik familie, ensomhet, og mange fine mennesker. I tillegg er det en noe uvanlig kjærlighetshistorie.

Sett denne på listen over sommerlektyre. 99 kroner i paperback - og en bok som er verdt å lese flere ganger (jeg leste den for første gang i 2005).

Anbefales!!
God bok!

10 kommentarer:

  1. Takk takk! Det som er så utrolig kult med blogger er å få disse innblikkene. Jeg vet ikke om jeg kommer til å lese denne boka, men jeg bare liker så utrolig godt å få vite akkurat dette om akkurat denne boka. Nam nam.

    SvarSlett
  2. Håper du får lest den en gang. Den er så fin!

    SvarSlett
  3. Jeg har igrunn nok å lese, men nå som jeg ser at mitt lille bibliotek har den i sine hyller, plukker jeg den med meg allerede ikveld. Ble litt nysgjerrig.

    SvarSlett
  4. Høres bra ut!! Du får gi tilbakemelding om hva du syntes når du har lest den! Enjoy!!

    SvarSlett
  5. Så fint omslag på den engelske versjonen! fikk lyst til å lese den bare på grunn av det, hehe. Høres ut som en god bok, så kanskje jeg skal vurdere å gjøre det :)

    SvarSlett
  6. Trur jammen eg har boka i hylla. Ulest. Må sjekke.

    SvarSlett
  7. Digresjon:
    En gang diskuterte vi nihilisten Houellebecq, og om jeg husker korrekt, hadde du lest "De grunnleggende bestanddeler", "Utvidelse av kampsonen" og "Plattform". Jeg anbefalte "Muligheten av en øy", da jeg synes det er hans beste. Har du lest den? I tilfelle, hva tyckar ni om den?
    Ha en spretten dag!

    SvarSlett
  8. Hei Hr.Svane! jeg husker det - og nei, ikke enda. Jeg har glemt den igjen på en fjellhytte. Så jeg teller på knappene om jeg skal kjøpe den i paperbak slik at jeg kan lese den i sommer, eller om jeg må vente helt til høsten igjen...

    SvarSlett
  9. Denne skal på lista. Du skriver så godt om denne boka, og den høres ut som en bok jeg vil falle pladask for. Spørs om jeg rekker den i sommer, men det kommer en høst og en vinter etterpå...

    SvarSlett
  10. Hei Janke,
    Høres ut som ei fantastisk bok og anmeldelsen var så god at jeg har bestilt den allerede :-)

    SvarSlett