onsdag 25. mars 2009

Ned til hundene - Helle Helle

Jeg liker Helle Helle veldig godt. Hun skriver så "sakte" - men allikevel skjer det mye. Fra før har jeg lest Forestillingen om et ukomplisert liv med en mann og Rødby - Puttgarden. Hennes siste bok Ned til hundene er nominert til Nordisk Råds litteraturpris 2008.

Ned til hundene handler om en kvinnelig forfatter, som i boken får navnet Bente. Vi vet ikke om det er det hun heter egentlig, men det er det hun blir kalt av de menneskene hun kommer til. Boken åpner med at kvinnen sitter på et bussstopp ute på landet et sted. Et par som går fordi sier at det ikke kommer flere busser den dagen og tar kvinnen med seg hjem. Resten av handlingen foregår sammen med dette paret, deres familie og naboer.

Boken er litt treg på midten, men spesielt siste del er bra. Da får vi vitemer om kvinnen, og det livet hun har reist fra. Hun har skrivesperre, og har tydeligvis vært deprimert, og uten lyst til å delta sammen med andre. Langsomt våkner hun igjen, og det ukompliserte forholdet hun utvikler til de andre figurene i boken beskrives "sakte".

Tittelen henviser til hundene som trenger pass og som kvinnen tar seg av fordi de andre blir forhindret. Hundene symboliserer friheten når de slippes løs, og avhengigheten de har til menneskene som mater dem.

Dette er den beste jeg har lest av Helle. I dag har jeg lånt en tidligere bok av hun, Hus og hjem, og jeg gleder meg til å få en ekstra dose Helle Helle.

Anbefales!

God bok!

7 kommentarer:

  1. Jeg har lånt den på biblioteket, den står bare og venter. Hus og hjem er også bra.

    SvarSlett
  2. Enig! Det er en brillant bog - og ganske tankevækkende.

    Er i øvrigt i gang med "The Private Lives of Pippa Lee" efter din anbefaling. Den fanger også mig :-) .

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Og for et omslag! Det er verdt hele boka i seg selv, spør du meg (jeg er en sånn som gjerne blir ekstra nysgjerrig av bra omslag). Da jeg leste om boka i Aftenposten sist søndag, måtte jeg sende mail til redaktøren min og vise henne hvor dumme vi var som ikke kom på noe liknende selv- til min bok ;-) Nå som du har skrevet om "Ned til hundene", har jeg fått enda mer lyst til å lese den.

    SvarSlett
  5. Av de tre romanene jeg leste i rask rekkefølge etter seansen på litteraturhuset, synes jeg kanskje "Hus og hjem" er den aller beste, men alle tre er veldig bra. Interessant det du sier om hva hundene symboliserer forresten, Helle selv insisterte på at hun skrev konkret og fritt for metaforer/symboler - men hun innrømmet selvsagt leseren muligheten for å fortolke romanene symbolsk.

    SvarSlett
  6. Takk for inspirasjon! Eg har sett bøker av denne forfattaren med det underlege namnet, men ikkje lese noko av henne. Det forstår eg no at eg må gjere. Eg skal til Danmark i påska, det kan vel passe bra?

    SvarSlett
  7. ArveH: ja, jeg har sett litt på det jeg skrev der - det er ikke særlig presist uttrykt, men jeg leste hundene symbolsk. Som at det var noe hun hadde kontroll på ved hjelp av fløyten. Det var på en måte utenfor hun selv... er du med?

    altgodt: da må du plukke med deg noen Grøndahl-bøker også!! Han er råbra! Prøv feks taushet i oktober. Se forøvrik tidligere blogg post under nordiske forfattere.

    SvarSlett