tirsdag 24. mars 2009

Den fremmede - Albert Camus



Som et alternativ til den tradisjonelle påskekrimmen anbefaler jeg denne boken. Albert Camus' bøker er utrolig lesning, og bøkene hans griper leserne med full styrke.

Den fremmede handler om Meursault, en mann som er en fremmed på jorden. All mening og sammenheng han måtte ha i livet splintres da hans mor dør. Alt han gjør er meningsløst for han, både arbeid, kjærlighet og andre mennesker. Han dreper et menneske og blir tatt for drapet. Gjennom rettsaken sitter han passiv, som en uintressert tilskuer følger han det som skal bli hans skjebne. Sterkt, eksistensielt, tankevekkende, uforståelig og vakkert. Rett og slett. Anbefales!

God bok!

4 kommentarer:

  1. Jeg leste denne da jeg var 20, men forsto ikke hva som var så bra med den. Kanskje jeg leste den for tidlig, at jeg var for umoden for den?

    SvarSlett
  2. Jeg istemmer: god bok!

    Jeg ble introdusert til denne i en fransktime på videregående, der vi leste første halvdel som del av undervisningen. *litt stolt over å ha lest Camus på fransk* Hele boken leste jeg først noen år senere, da interessen for eksistensialistene var blitt vekket. "Pesten" er også verdt å lese.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest Camus. Kanskje jeg skal gjøre det? Men nå er det tidlig på morgnen, jeg har kaffe i hånda. Og vet du hva Janke? Ute snør det. DET SNØR!
    Ooo vemmelse!
    Det eneste fornuftige å gjøre er jo å sette seg med en bok dyyypt ned i sofaen med ryggen mot vinduet. Kanskje Camus?

    SvarSlett
  4. Knirk! Gled deg til Camus! Og vet du hva? Her snør det også! Masse. Og jeg som gledet meg over krokusen som begynte å titte frem i går. Da var det sol og deilig. Vel, jeg gjør som deg. Full fart med litt rydding, så er det rett i sofaen med te og bok. Snadder! Aldri så galt at det ikke er godt for noe :-)

    SvarSlett