fredag 27. mars 2009

Mystic river - Dennis Lehane

Her kommer enda et påsketips. Og denne gangen er det en ekte krim. De har jeg ikke lest mange av, men når lesende og oppegående venner anbefaler en spesiell bok hender det at jeg hopper i det. Så takk for tipset, Eystein!

I Dagsavisens bokbilag i går står det to sider om forfatteren Dennis Lehane. Overskriften er Stjernefortelleren, som henviser til at flere av bøkene hans har blitt eller blir filmatisert. I tillegg til Mystic river, er Shutter Island, og Gone Baby, gone filmatisert. Sitat: "Det blir laget for mange elendige filmer av gode bøker, sier Dennis Lehane. Regissørene står i kø for å feste kultforfatterens ord til filmduken". Not bad! Jeg har kun lest og sett den første.

Som et ps. er Lehane ute med en historisk roman, som heter The Given Day. Mannen har altså mange strenger å spille på!

Mystic river er KJEMPESPENNENDE, ganske nifs, sosialrealistisk og en bok som man husker. Lenge. Så da filmen kom var jeg ikke sen om å se den. Og det var også kjempeskummelt, men jeg visste jo hva som skulle skje - så det hjalp.

Det skjer flere skumle ting i denne boken. Det begynner med at tre venner, som er hovedpersonene, som barn er ute på gaten og leker. Det kommer en bil kjørende, og en sint mann, som sier han er politi, kommer ut av bilen og tar med seg den ene gutten. Han blir borte i fire dager, og først sent i boken får vi vite hva som har hendt disse dagene. Senere legges handlingen til når guttene har blitt voksne. De har vokst fra hverandre, men må forholde seg til hverandre igjen når den enes datter blir funnet drept.

Jeg kjenner jeg blir litt skvetten bare av å skrive om boken. Jeg vet at troverdigheten min som krimleser er langt under et middels nivå, jeg er pysete og må sove med lyset på etter å ha lest krim, men ta meg på ordet på denne: det er en kjempebra bok. Godt skrevet, troverdig, opprørende, en bok man lever seg inn i, og en krim som er mer enn kun en krim.

Anbefales!

God bok!

1 kommentar:

  1. Har sett filmen. Den er ikke så lett å glemme. Kanskje jeg skulle sjekke noen av bøkene til Lehane.

    SvarSlett