onsdag 4. mars 2009

Hvite dverger. Svarte hull - Sigmund Jensen


Kjære venner - jeg har funnet en aldri så liten sensasjon. Han heter Sigmund Jensen. Kort beskrevet er han en litt i overkant se-på-meg-og-alt -jeg-har-lest-forfatter, som tross i "selvskryt" har skrevet en knakende god roman som heter Hvite dverger. Svarte hull. Boken handler om en engelsk(!) finansfyr som tar for mye kokain og har underslått en pen sum penger. Han blir "fersket" av Englands svar på Økokrim og reiser til India. Reisen er intet mindre en en gal (?) manns dannelsesreise.
I løpet av denne reisen skjer det mye med den unge - en gang så lovende - finansmannen. På reisen treffer han en rekke mennesker, og en skarp kritikk mot den vestlige sivilisasjonen tar form.
Dette er en lang roman. Henvisninger til alskens filosofer er sentrale, men ikke i en slik grad at det ødelegger for selve fortellingen. Et brutt kjærlighetsforhold er den røde tråden, tror jeg, i fortellingen, og hovedpersonen går gjennom en renselsesprosess før han ender opp på lukket avdeling.
Dette er en roman som i all hovedsak kan beskrives som modernistisk, og ender opp i det postmoderne - men ikke før helt på slutten. Det er friske fraspark hele veien, mange episoder som maner til ettertanke, og orginale forfattergrep. Dessuten er det, etter hva jeg kan forstå, en slags reiseskildring om India. Minuset er at forfatteren, Sigmund, ikke klarer å dempe sin streben etter å vise hvor mye han kan og hvor mye han har lest (se listen over de han referer helt bak, det er hele den intellektuelle "kanon"). Tross dette minuset av selvhenførende selvfremstilling: dette er en bok som anbefales på det varmeste. En skikkelig opptur. Hans siste bok Tiberiusklippen ligger på vent.
God bok!!

6 kommentarer:

  1. Dette høres ut som mat for mons ja.. den skal bestilles umiddelbart:)

    SvarSlett
  2. Ole!
    hei - gi en tilbakemelding, da - når du har lest den!
    J :-)

    SvarSlett
  3. Hei
    Kom nettopp over Tiberiusklippen, mursten. Har ikke lest ham før, men blir overveldet over alle referanser til historie og litteratur. Gleder meg til å begynne å lese den.

    Tenkte å slå opp for å lese mer om forfatteren, og fikk opp din side:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han er veldig lite omtalt, jeg forstår ikke hvorfor. Jeg synes han er knall god. Jeg har Tiberiusklippen jeg også, tenkte å se om det blir tid til å lese den i julen.
      Kos deg med boken - gi en tilbakemelding på hva du synes hvis du vil!

      Slett
  4. PS

    Ser du også nevner Tatiana De Rosnay - "Saras nøkkel". Sto foran en av hennes bøker og vurderte å ta den med hjem. Fascinerende å se at man velger litt av samme bøker. Denne gangen lot jeg henne stå igjen i hyllen. - Nok bøker i armene allerede:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja - jeg synes den var veldig god! Men en helt annen type bok enn S. Jensen!
      God lesning!!

      Slett