mandag 17. november 2008

Linn Ullmann



Jeg må innrømme at jeg digger Linn Ullmann. Få kvinner fra min egen generasjon fasinerer meg slik som hun. Hun er vittig og vakker, velutdannet, farverik, har en spennede historie, skriver kommentarer med en ironisk snert og hun var knallgod som litteraturkritiker. Jeg gledet meg vilt til hennes første bok, og har stått klar når bokhandelen åpner den dagen bøkene hennes legges ut - hver gang.

Bøkene til Ullmann er gode! Og det som er spennende er at de er veldig forskjellige.

Den første boken, Før du sovner, er en roman med selvbiografiske trekk, og det ryktes at Liv Ullmann ble opprørt etter å ha lest den. Hun om det - jeg storkoste meg da jeg leste den og har den som en av toppfavorittene som bokgave. Når jeg er hos deg hektet meg ikke like mye, og jeg hadde en liten nedtur etter å ha lest den. Men med Nåde og Et velsignet barn toppet hun igjen listen, og nå venter jeg utålmodig på neste tittel.

Rangering? Ikke enkelt, bøkene er som sagt svært forskjellige, men Før du sovner og Et velsignet barn er spennende ( og må-ha-lest) for alle som i tillegg til å like Linn lar seg begeistre av arbeidet til hennes far. Nåde er en perle av en bok som omhandler en syk manns angst for døden - en flott leseropplevelse. Umulig å velge - les alle sammen!

God bok!!

Bilde lastet ned fra www.nrk.no

2 kommentarer:

  1. Hm, jeg har nettopp oppdaget bloggen din , og leser meg gjennom innleggene. Mange lesetips her, og mye av det du skriver om bøker og forfattere jeg har lest er jeg enig i. Men Linn Ullmann derimot kommer jeg ingen vei med. Dvs, jeg har lest de to første, prøvde meg på Nåde, - men ikke Et velsignet barn. Kanskje jeg skal prøve sistnevnte allikevel? Synes at hun blir for 'flink', at jeg gripes av en slags lede når jeg leser henne. Derimot, hennes mors to erindringsbøker er overraskende bra skrevet. Hadde mine motforestillinger da jeg starta...
    Elin

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg var skuffet etter lesingen av første boken hennes - men begeistringen for damen gjorde at jeg holdt en fast, positiv innstilling :-) Og nå liker jeg alle bøkene hennes.

    Helt enig i at Liv Ullmanns bøker er gode. For ikke å snakke om Ingmar Bergmanns bøker. Linn har i hvert fall gode gener :-)

    SvarSlett