mandag 10. november 2008

De magiske tankers år


Mange kjenner Joan Didion gjennom hennes årelange virke som kritiker og essayist i The New York Review of Books (NYRB). Hun var gift med forfatteren John Gregory Dunne og sammen hadde de datteren Quintana.
I 2003 dør plutselig Didions ektemann, og en uke senere blir datteren syk. Hun dør et år senere. I boken De magiske tankers år skriver Didion en personlig beretning om sorgen, ekteskapet, minnene og tapet av barn og mann. Det er en nydelig bok med henvisninger til en rekke litterære publikasjoner, sakprosa, samtidslitteratur og lyrikk.
I kritikken av boken i NYRB skriver kritikerne at "jeg kan ikke forestille meg å dø uten å ha lest denne boken". Sterk påstand, men det forteller litt om betydningen og posisjonen Didion har i amerikansk kultur.
Jeg startet med den engelske utgaven, men gikk over til den norske. Jeg syntes det var vanskelig å få tak i den spesielle stemningen når jeg leste den engelske utgaven, og Halvor Kristiansens norske oversettelse er glimrende.
God bok!
Bilde lastet ned fra NYRB

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar