Et besøk i bokhandelen kan være som balsam for en stresset sjel, spesielt når personalet er kunnskapsrike og lesende mennesker. Men altfor ofte er det motsatt, man møter et personale som er kjempegode på å selge blyanter og postkort, men som ikke har elementær kunnskap om bøker som selges i butikken de arbeider i. Etter flere møter med denne varianten hos bokhandler-kjeden Ark forsøker jeg så sant det er mulig å unngå et besøk her. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn å lese massevis med anmeldelser av nye bøker, man svipper ned til bokhandelene for å kjøpe, husker ikke tittelen eller forfatter, men kjenner innhold, farven på bokomslag osv. fordi boken har fått så mye omtale. I gode bokhandlere (som skal omtales her senere) connecter den som jobber i butikken med en gang og kan hjelpe. Men hos Ark har jeg opplevd, ikke en gang og kun i en butikk, men en rekke ganger og mange ulike Ark-butikker, at de som arbeider der virkelig ikke har peiling. Det er nesten ikke til på tro!
Jeg sender herved en anbefaling til Ark om å skolere de ansatte til i hvertfall å vite hvem Olaug Nilsen eller Per Petterson er. Og til å vite at Vigdis Hjorth har skrevet barnebøker. Slike ting. Dessuten bør det være påkrevd at de vet hva som gis ut - spesielt når bøkene får fyldig omtale i avisene. En bokhandel med respekt for seg selv ansetter folk som både leser aviser og ikke minst: bøker.
Oppfordringen er herved overbragt!
Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men jeg vil bare understreke at Ark Bokhandel på Trondheim Torg har en fantastisk daglig leder som virkelig har peiling - og tydelig brenner for det han driver med. :) Han er ikke av typen du ergrer deg over, og jeg stortrives (dessverre for lommeboken) på den butikken.
SvarSlettHei Shamini!
SvarSlettJeg skriver fra Oslo, men det er godt å høre at det finnes andre varianter! Da skal jeg prøve Ark på Trondheim Torg neste gang jeg er i Trondheim!!
Jeg er helt enig - det er deprimerende å komme ivrig og klar inn i en bokhandel, for så å bli møtt med total uvitenhet. Kanskje de skulle gjort som Platekompaniet - og testet potensielle nyansatte på kunnskap om og iallefall interesse for litteratur. Jeg kan forstå at ekstrahjelper ikke har lest enhver anmeldelse i Klassekampen eller et sært litteraturblad. Men det som rører seg i Dagbladet, VG og Aftenposten burde man jo ha en idé om.
SvarSlettDet er veldig sårende å lese en slik omtale og generalisering av ansatte i Ark i Oslo..
SvarSlettVeldig mange av oss som jobber i Ark er svært kompetente og lidenskapelig opptatt av bøker, og har løst de utroligste saker som teflonhjernekunder kommer og spør om - og da snakker vi ikke bare om bestselgere eller de siste anmeldelsene.
Det virker som du har vært svært uheldig i dine møter med mine kolleger i Ark, og det beklager jeg på det sterkeste. Jeg håper du vil gi oss sjansen igjen, og at vi får gitt deg et bedre inntrykk av kompetansen vi sitter på.
Velkommen tilbake!
Hei anonym!!
SvarSlettFlott å få noen fra Ark på banen!! Forhåpentligvis bringer du kritikken min videre - målet med klagene mine er jo nettopp at noen fra Ark skal ta tak i disse tingene.
Jeg vet at noen Ark-ansatte kan sine ting, men det er tungvint for meg som kunde at jeg må trikke helt til Bogstad-veien fordi det er en der som er kjempeflink, eller håpe at vikaren på Ark-Ullevål er der fordi han kan noe om bøker. Så det generelle intrykket av Ark er at dere har altfor mange som kan selge blyanter og for få som kan selge bøker.
Vennlig hilsen
Janke
Kom til oss i Storgata så skal vi hjelpe deg med glede! :)
SvarSlettHei! Jeg jobber i Ark. Kan ingenting om blyanter, men er en jævel på Faulkner og Thure Erik Lund!
SvarSlettKan bare si meg helt enig med deg,Shamini. ARK på Trondheim Torg er en oase! Trivelig betjening som er interessert i bøker. De er bra på ARK Bruns i byen her også, faktisk. Men holder en knapp på Torget.Så kom til Trondheim!
SvarSlett