onsdag 19. august 2009

Avstand - Monica Isakstuen Stavlund



Denne, folkens, kommer til å bli årets julegavebok! I hvertfall hvis jeg får anbefale! Jeg fikk denne boken i posten fra Tiden forlag - noe jeg syntes er helt konge! Det får meg på den ene siden til å føle meg nesten som en utvalgt. På den andre siden var det med en viss bekymring. "Hva om jeg syntes boka er helt bånn?". Vel - ingen grunn til bekymring. Dette har vært en skikkelig opptur - og jeg syntes det er nedtur å være ferdig med den. Jeg forsøkte å spare på den - kun lese litt hver dag - men det måtte jeg gi meg på. For dette har vært en lesefest!

Boken handler om Aleksander, som er sammen med sin Fanny (Jeg elsker det! Og det er helt usannsynlig at ikke Stavlund er inspirert av Bergman) . Avstanden mellom dem er som en enorm ørken. Hun skal ha barn, men føler seg alene. Han skal bli pappa. men føler at han aldri rekker til. Hun kommer fra en lykkelig familie, han fra noe av det mest dysfunksjonelle et barn kan oppleve.

Jeg skal ikke si for mye om hva som skjer, for jeg tar det for gitt at dere andre kaster dere over boka. Men det er et merkelig og uventet psykologisk drama som rulles opp. Det er , i all sin absurditet, helt og fullt troverdig. Jeg tror på Stavlunds romanpersonener. Jeg liker dem og jeg vil dem vel. Jeg forstår hvorfor de handler som de gjør, og jeg frykter hele tiden en katastrofe.

Da jeg leste hadde jeg hele tiden den samme følelsen som da jeg leste Simon Stranger. En så bra bok, fra en ung norsk forfatter, er det mulig? Ikke noe av den norske overtydeligheten som preger så mange andre bøker. Forfattere som skriver glitrende, kan masse - og formidler det uten å være brautende og bedrevitere. Psykologiske dramaer som kan bli film eller teater - dette er av internasjonal klasse. Det er råbra!

Hos Stranger vil jeg vite mer om Peter - som var en fantastisk mann. I boka til Stavlund ønsker jeg meg også mer - slutten ble en stor kontrast sammenlignet med resten av boka. Jeg ønsket meg en happy ending, men slutten ble dog litt for happy. Men samtidig forstår jeg det: hvordan i all verden skulle Stavlund kunne avslutte boka, hvis vi skulle vært med på alle de rundene hovedpersonene må ha tatt etter at Fanny og Aleksander snakker sammen igjen?

Sum summari: dette var storartet. Takk til Stavlund, jeg håper hun kom seg raskt hjem fra lanseringsfesten. For hun må bare kjøre på videre! Skriv!! Skriv!! Jeg vil ha mer!

Hemningsløse anbefalinger!!

God bok!

PS. Hvis noen i Tiden leser dette: send meg gjerne flere bøker. Det var helt superb å få post fra dere :-)

13 kommentarer:

  1. Hm, denne tror jeg at jeg må huske bak øret. Jeg er veldig glad i norsk samtidslitteratur for tida, og gjerne debutanter og unge forfattere. Og hvis den minner litt om Mnem så er det jo genialt. Og HEI til Tiden, jeg har også en blogg. ;)

    SvarSlett
  2. Så morsomt å få ei bok på denne måten. Eg fekk veldig lyst til å lese boka, etter det du har skrive her.

    SvarSlett
  3. Eg gleder meg også veldig til å lese!

    SvarSlett
  4. Dere kan bare glede dere! Men den er ikke lik Mnem - ikke i det hele tatt. Det som gjør at jeg assosierer disse to bøkene er at de er skrevet av to norske, unge forfattere. Det lover bra for fremtiden for oss lystlesere.

    Jeg har aldri før fått en bok i posten fra et forlag, og desverre: jeg får det nok ikke igjen. Men moro var det.

    SvarSlett
  5. Så bra! Jeg har såvidt begynt, og gleder meg til å fortsette. Dette er en bok jeg er sikker på at jeg kommer til å anbefale mange, mange, på biblioteket.

    SvarSlett
  6. Jeg må bare si Wow! Denne anmeldelsen fikk ihvertfall meg til å ville løpe på bokhandelen umiddelbart. Jeg setter den definitivt opp på leselista mi :)

    SvarSlett
  7. Hei!

    Har du lyst til å være med på en bokbloggturné i høst!

    Jeg sender ut samme bok til ulike bloggere, og så blir anmeldelsene publisert etter tur, fra lanseringsdato.

    Send meg en mail her: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=13&sendmessageto=U2027
    så kan jeg sende deg mer info :)

    Med vennlig hilsen fra
    Nina Aalstad.

    SvarSlett
  8. Hei Janke. Så hyggelig at du likte boken! Vi er stolte av Monica. Du skal ikke se bort i fra at du får flere bøker fra oss. Hilsen Håkon i Tiden

    SvarSlett
  9. Er enig med Stine Marie, den her anmeldelsen kommer fra hjertet og en får lyst til å springe til bokhandelen sporenstraks:-)

    SvarSlett
  10. Jepp, helt enig med alle de andre som har kommentert her... anmeldelsen din gjør at jeg vil lese boka straks. Jeg er spesielt glad i bøker med psykologisk drama, så denne kommer jeg garantert til å lese :)

    SvarSlett
  11. wow. min anmeldelse kommer ikke til å være like overstrømmende positiv:P jeg liker den, men syns samtidig det er et par ting som trekker litt ned. tror den hadde gjort seg bedre som film faktisk. så den for meg i litt Upperdog-stil.

    SvarSlett
  12. For de som ikke allerede har fått det med seg; Forfatteren bokbades av meg på Cordelias Hus i Sandefjord 12.5 kl 20.00 - Velkommen!!: )

    SvarSlett