torsdag 6. august 2009

The collector - John Fowles

The Collector (1963) - antageligvis Samleren på norsk, er noe av det mest uhyggelige jeg har lest. Boken er filmatisert en rekke ganger - i ulike versjoner. Dette er klassikeren du må lese!!


I boken møter vi Frederic - en snobb som er utrolig kritisk til andre mennesker. Hans store lidenskap er å samle sommefugler. En dag ser han Miranda, og han faller for henne. Lidenskapen er enveis, og hun er en omsvermet, flott ung kvinne, med en stor omgangskrets. Frederic er en einstøing, og han begynner å tenke omkring Miranda på samme måte som han gjør om sommerfuglene sine.


En dag "tar" Frederic Miranda, og uhygggen får et ansikt. Dette er en bok som man aldri glemmer - garantert, og som setter ord og bilder på forestillinger som er så angstpreget at man kjenner det langt nedi magen.

Fowles har blant annet skrevet Den franske løyntnans kvinnne, men denne er veldig annerledes, og minst like god! For en skikkelig salut-avslutning på årets sommerenslesefest, bestill denne på biblioteket eller internet. Life will never be the same!

Anbefales!

God bok!!

4 kommentarer:

  1. Javel, da! Har veldig mye annet jeg burde ha lest, men når du først ber så innstendig, så får jeg vel hente den på biblioteket imorgo da.

    SvarSlett
  2. Jeg blir redd bare av å lese omtalen din, så det spørs litt....

    SvarSlett
  3. Denne har jeg lest for mange, mange år siden. Skummel og bra.

    SvarSlett
  4. Disse har jeg også lest for lenge siden. Jeg kikke rpå dem innimellom og lurer på når de skal få "tur" igjen. Den franske løytnants kvinne husker jeg som veldig god bok. Og Samleren er grusomt uhyggelig. Enig med deg. Veldig bra bøker, og helt ulike.

    SvarSlett