mandag 17. august 2009

Kræsj med Murakami

Jeg hadde sett frem til en salutt-avslutning på ferien. Med fynd og begeistring skulle jeg befinne meg i en tilstand av hemningsløs glede over Kafka på stranden. Men jeg må legge inn håndkle. Nå har jeg strevet i over en uke, men jeg får ikke tenning på denne. Jeg vet at det det er mange som elsker denne boka, og at den anbefales til nye Murakami-lesere. Men den gang ei. Jeg har satt meg godt til rette med boka hver eneste dag. Resultatet har vært en svak, murrende irritasjon, manglende konsentrasjon og deretter rastløshet. Så har jeg hoppet over til avisene, vaskesedlene på andre bøker, boligblader, kokebøker, resieguider og fagbøker. Frem og tilbake, like langt, uten å komme videre.

Dog: den anbefales. Det er jo Murakami. Jeg regner med at det kun kan være meg i hele verden som ikke kommer gjennom. Og det er en ensom og nedslående følelse. Sorry, Murakami. Jeg digger deg fremdeles.

7 kommentarer:

  1. Du er ikke alene :-) Jeg har prøvd to ganger og jeg har gitt opp. Rastløshet og stor motvilje til å løfte boken opp igjen etter at jeg hadde lagt den fra meg var gjennomgangstema. Det får bli i mitt neste liv.

    SvarSlett
  2. Kafka på stranden" var min første (og hittil eneste) Murakami-bok. Jeg leste den med forbløffelse og undring. Stadig forundret, forvirret over universet i historien.
    Likte boken,mest fordi den var så----annerledes. Men det er kanskje på tide å lese noen andre Murakami-bøker. Har hørt at de er helt annerledes.

    SvarSlett
  3. Jeg likte denne, mens jeg hadde litt samme følelsen som deg da jeg i sommer leste "Trekkoppfuglen". Kafka på stranden synes jeg ble litt langdryg de siste 150 sidene, men de første delene var medrivende for meg. Trekkoppfuglen fullførte jeg nok bare fordi jeg var på ferie og hadde få alternativer.

    SvarSlett
  4. Kafka på stranden er min Murakami favoritt. Det som egentlig er litt greit med Murakami er at man aldri vet hva man får. Hvis man ikke liker en bok betyr det i alle fall at forfatteren ikke bruker den samme oppskriften hver gang.

    SvarSlett
  5. hei janke! vet ikke hvor langt du kom? jeg husker nemlig at jeg slet i starten, jeg også. Jeg måtte legge den vekk flere ganger. Men på et eller annet tidspunkt løsnet det. Og da ble den bare nydelig. Et tips kunne kanskje være å rett og slett hoppe over de første 100 sidene, feks, og ta det derfra. Eller banner jeg i kirka nå..?

    SvarSlett
  6. Heklehatt: Jeg kom til side 120. Men, jeg lytter til deg - jeg tar en runde til. Men først skal jeg lystlese litt - trenger det etter over en uke i totalt mørke :-)

    SvarSlett
  7. Det kan jo kanskje også ha noe med tid og sted å gjøre? Jeg likte Kafka på stranden veldig godt, men vet akkurat hvordan det er når man sitter der full av forventning og venter på at det vidunderlige skal skje - og så skjer det ikke...

    SvarSlett