torsdag 20. august 2009

Togreiser - Håvard Rem


Jeg innrømmer det med en gang. Jeg syntes Håvard Rem er usannsynlig kul. Han er sånn som jeg ville ønske å være hvis jeg var mann. Bereist, klok, skrivende, avslappet, i det hele tatt. Men, det var ikke derfor jeg kjøpte den siste boken hans. Det er fordi jeg ikke får nok av tog. Jeg reiser med tog så ofte jeg kan, drømmer om tog, planlegger togturer, leser rutetabeller, er medlem i Railway Society, og jeg vil - og skal - gjøre store deler av verden by train. Så når Rem kommer med bok om sine togreiser, der han tar oss med på seks reiseruter i Norden, Europa og Asia - ja, da står jeg først i køen.
Og jeg har ikke blitt skuffet. Dette er en perle, intet mindre, for oss som er glad i å reise med tog. Nydelige bilder, mye informasjon om alt fra togets historie, hvor lang tid det tar å komme seg fra A til Å, hva det koster og ruteforslag.
Jeg har en del bøker om ulike togreiser, de fleste er internasjonale. Rem's bok er helt på høyde med de jeg har lest fra før - om ikke bedre. Jeg håper dette er en bok som blir oversatt til engelsk, for jeg er sikker på at andre togreiseentusiaster vil ha like stor glede av denne som jeg har.
Hvis du ikke har oppdaget togets sjarme - det skal litt til når man reiser med tog i Norge, det skumper, er ukomfortabelt og kaffen er dårlig - la deg forføre av denne boken! Gi den i det minste til en god venn som gave ved en eller annen anledning.
Anbefales,
God bok!
PS. Debatten om lyn-tog i Norge? Selvsagt må vi ha lyntog. Shinkansen i Japan er en drøm - og det hadde vært snadder å kunne reise med toget til Bergen på under tre timer.

4 kommentarer:

  1. absolutt et godt tips for meg å gi til min mann, som har flyskrekk men elsker tog! Og hurtigtog Bergen-Oslo, ja takk! Jeg har så mange venner og slektninger der østpå.........og som sagt; har man en mann med flyskrekk må man se på alternativene-!

    SvarSlett
  2. Ja, det hadde vært snadder, og din entusiasme er smittende. Men duverden; to sjeler, en tanke: Det er bare timer siden jeg grublet på om Håvard og Tore Rem (Bjørneboe-biografen) er brødre. Du kjenner tydeligvis førstnevnte. Han er også red. for en bok som heter "Samtaler med Jens Bjørneboe".

    SvarSlett
  3. Dispo: det har jeg faktisk aldri tenkt på, men når du sier det... Men de er ikke så like av utseende. Hm. Det må vi finne ut av!

    SvarSlett
  4. Håvard Rem kjenner ikke jeg.
    Men jeg kjenner tog! Jeg har vokst opp i en familie uten bil og vi reiste på interrail hver sommer fra jeg var omtrent 10 år. Jeg også elsker tog. Særlig å reise alene.

    SvarSlett