søndag 2. januar 2011

Beate Grimsrud - En dåre fri

Dette er min favoritt fra bokåret 2010. Helt på tampen av året - jeg var ferdig med den noen timer før 2010 rant ut - avsluttet jeg denne usannsynlig gode boken.

Boken handler om Eli. Helt fra Eli er liten fylles hodet hennes med stemmer fra tre gutter; Espen, Erik og Emil. De gir Eli beskjeder om hva hun skal gjøre og hvordan hun skal tolke ting. Espen dukker som regel opp sammen med vann, han er den snille og sårbare. Når Eli blir voksen kommer det enda en stemme, den tilhører den feiende flotte prins Eugen.

I boken følger vi Eli som kjemper om et eget, selvstendig liv. Hun forsøker å gjøre plass til seg selv, og få guttene til ikke å okkupere for stor plass. Sammen med terapeuten Jonatan forsøker Eli å få en form for struktur over lit sitt.

Eli går inn og ut av psykiatriske institusjoner. Hun legges i reimer, medisineres og tvangsbehandles. Men det er ikke noe Gjøkeredet-bok. Noe av det som er fint med boken er å lese hvordan psykiatrien etter hvert møter Eli på de behovene hun har, blant annet ved å lage et system som gjør at hun hele tiden forholder seg til noen personer, og at hun kommuniserer med disse både hjemme hos seg selv, pr. telefon og på avdelingen.

Mange har spurt om Eli er Beate Grimsrud. På forfatterportrettet står hun med hendene i bokse-positur, Eli skyggebokser mye. Eli er forfatter, hun har flyttet fra Norge til Sverige og er prisbelønnet i begge landene. Eli elsker katten sin, det gjør Grimsrud også. Det er mange av disse parallelene gjennom hele boken. Egentlig er det ganske uvesentlig om de to er en og samme person, det som er viktig med denne boken er at Grimsrud gir et bilde av psykiatrien og hva det vil si å leve som psykiatrisk pasient.

Jeg lider med Eli når jeg leser boken. Hun gjennomgår en kamp som bokstavelig talt er på liv og død. Eli er sympatisk og en karakter som jeg som leser blir glad i. I boken har hun venner som passer på henne, og som støtter opp. Det krever sitt av vennene, men samtidig fremstår Eli som en person som gir uendelig mye tilbake.

Jeg håper inderlig at denne boken får Nordisk Råds Litteraturpris. For meg kan de gi Grimsrud Nobelprisen i litteratur - boken er glimrende og kommer til å bli stående som noe av det beste jeg har lest - ikke bare i 2010, men noensinne. Takk, Beate Grimsrud!

Anbefales hjerteligst!
God bok!

5 kommentarer:

  1. Da er saken avgjort! Denne boka SKAL jeg lese! Takk for flott omtale/"teaser"!

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig, så enig! En helt fantastisk bok fra Grimsrud. Hun fortjener å få Nordisk Råds Litteraturpris for denne.

    SvarSlett
  3. Denne boken leser jeg nå - og den er veldig bra så langt! Veldig god anmeldelse, Janke!

    Og godt nytt år! :-)

    SvarSlett
  4. JAAAAAAAAAAAAAA!

    Godt nyttår Janke.

    SvarSlett
  5. Gleder meg også til å oppleve denne. Har du forresten lest 'Å smyge forbi en øks'? ikke dum den heller!

    SvarSlett