mandag 2. januar 2012

Kenya

Vi har tilbragt julen i Kenya, sammen med besteforeldre. Bestemor er etterkommer etter nordmenn som reiste til Kenya på samme tid som Karen Blixen. De hadde en stor farm og dyrket tobakk, helt frem til de måtte selge farmene sine etter de kenyanske reformene. Vi har hørt historier fra kenya i alle år, og bestemte oss for å reise ned før det ble for sent for besteforeldrene.



For å få mest ut av turen kontaktet jeg Hvitserk. Det er et reiseselskap som skreddersyr turere til mange destinasjoner. Vi brukte dem da vi reiste til Borneo for noen år siden og er superfornøyd! De som jobber der har reist mye og har mye kunnskap. I tillegg var jeg på Nomaden og fikk tips om litteratur og reiseguider.

Vi bestemte oss for å unngå kysten, vi hadde i utgangspunktet både Lamu og Malindi på blokken, men pga varmen og begrenset tid satset vi på safari. Etter råd fra Hvitserk og reiseguider ble det Nakuru og Masai Mara som ble målet.


Vi fløy med KLM, og det var en trang opplevelse. Det var en jumbojet 747 og jeg har aldri før sittet så trangt og fått så kjip flymat. Men, det er det lite å gjøre noe med. På returen betalte vi 100 dollar pr pers for å komme oss på economy comfort, og det var verdt pengene. Da får du litt mer plass, ikke mye, men nok til at det går an å bevege beina under turen.

En litt annerledes flytur


Vi hadde to camp opphold, der man bor i en form for telt. Det er fantastisk, en hører dyrene og fuglene hele tiden. I Masia Mara bodde vi i Govenors Camp og det var en helt ute av verden opplevelse. Flodhester som peste utenfor teltet om natten, elefanter som trampet forbi og tre såkalte gamedrives på dag. Vi ble vekket med te på sengen i teltet klokken 6 om morgenen og hadde en halv time til å komme oss ut i jeepen. Rett utenfor campen stoppet vi bilen for å la elefantene krysse grusveien med soloppgangen som bakteppe.

Teltliv i Nakuru


Vi forlyttet oss med Safarilink, en lite flyselskap som har spesialisert seg på flyvninger på savannene. Midt ute in the middle og nowhere var det små flystriper der de små flyene landet, tok opp passasjerre og tok av igjen. Ingen sikkerthetskontroller eller sjekk inn - helt nydelig!

Serena Masai Mara

Vi avsluttet turen i Serena Masai Mara, en institusjon for reisende i Masai Mara. Hotellet ligger ute i nasjonalreservatet, oppe på en høyde. Maten var kjempegod og det er en god opplevelse å drikke en kopp te om morgene og se ned på savannene der giraffer, bøfler og elefanter vandrer fredelig.

Kenyanerne er utrolig smilende, imøtekommende og har en sterk kjærlighet for dyrene og naturen. De var ivrig på at vi skulle få se så mange dyr som mulig og få mest mulig igjen av oppholdet. Vi fikk sett masse dyr, her er noen av dem:








En engelsk famile får et minne for livet

Løver som lager løveunger





Kenya anbefales for en ferie litt utenom det vanlige. Bruk gjerne et reiseselskap som skreddersyr turen, da kan du påvirke pris, sted og særlige ønsker du måtte ha. Vi er veldig fornøyd med Hvitserk, vår mann der er Geir Amundsen. Hør også med Nomaden for tips. Andre alternativer for reisemål er Botswana, Uganda og Tanzania. Unngå reiseselskapene som tilbyr gruppereiser, det er så sterke opplevelser å komme så tett på dyrene, og ikke alltid ideelt med en gjeng andre nordmenn som du i bunn og grunn ikke har så mye annet til felles med enn stedet dere befinner dere på!

7 kommentarer:

  1. Å dette minnet meg om jula 2006- jan 2007. Da dro jeg ned til noen venner som jobbet i Tanzania. Vi landet i Nairobi og kjørte bil gjennom rift walley til Victoriasjøen og videre inn i Tanzania. Jeg var også på safari i Serangeti litt lenger nedenfor der du var. Safari er fantastisk, det er ikke det samme med TV bildene hvor lukten og lydene er borte.
    Vi tok et slik lite fly til Zanzibar, der er det ikke så skummelt som på Lamu. Fantastisk, du fikk meg til å se på bilder og mimre min turen nå! Det er et fantastisk område på jorden!

    SvarSlett
  2. Det både ser og høres ut som en fantastisk ferie! Tusen takk for den fine reiserapporten. Jeg må innrømme at jeg er alt for pysete til å legge ut på en slik reise, å fly i tre timer er mer enn nok for meg :)

    Ønsker deg et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  3. Jeg har akkurat sett et BBC-program fra Kenya, så dette var et veldig passende innlegg i dag. Og det hjelper ikke akkurat på utferdstrangen min.

    Men kjære Janicke, du kan ikke ha en blogg som heter Jeg leser, nevne at du har fått tips om litteratur – og så ikke fortelle oss hva du har lest (eller bare fått tips om). ;-)

    SvarSlett
  4. Sesselja: :-) det kommer - syntes innlegget ble litt i lengste laget, så jeg bestemte meg for å dele det opp litt . Det kommer innlegg om litteratur, besøk til Blixen og besøk i masai-landsby.

    SvarSlett
  5. Wow vilken resa och vilket julfirande! Så fint du delar intryck och bilder! När jag var yngre hade jag en brevvän i Nairobi, även om vi inte har någon kontakt längre så är mitt hjärt varmt för Kenya. Under nyår läste jag för första gången Karen Blixen! Fast inte något från eller om Afrika, snarare om Norge... Babettes gästabud, t ex.

    SvarSlett
  6. Hermia: det høres ut som om det hadde vært midt i blinken for deg med en tur til Kenya!! :-)

    SvarSlett
  7. Fantastiske bilder og interessant reisebrev! Jeg fikk virkelig lyst til å reise dit!

    SvarSlett