onsdag 4. januar 2012

Jegleser på flyttefot

De neste seks månedene skal jeg ha et forskningsopphold på University of California Berkeley. Barna er med, den yngste skal på på junior high og den eldste skal på high school. De kommer til å lære seg språket og de kommer til å møte det amerikanske samfunnet fra innsiden. Og mor kommer til å få et innblikk i det amerikanske skoleystemet som det ikke er mulig å lese seg til.

California har mye å by på og jeg kommer til å blogge om amerikansk litteratur og reise i California. Regner med at det blir noen innlegg om universitet også - jeg har lest Karin Sveens Mannen i Montgomery Street. Den handler om norske Peder Sæter som emigrerte til USA og er en av grunnleggerne av universitetet på Berkeley. I tillegg har jeg stort sett det som er å oppdrive av reiseguider på California generelt og San Fransisco spesielt. Disse gir forhåpentligvis mange gode tips underveis.

Jeg skal selvsagt bruke mye tid i bokhandlerne, og særlig City Light Bookstore. I tillegg skal jeg se om min gamle favoritt-bokhandel fra 20 år tilbake fremdeles er oppe og går. Den het noe sånn som A clean, well-lighted place for books og lå i Palo Alto. I universitetsbyen Berkeley er det også en rekke bokhandlere som skal sjekkes ut. Diverse tidsskrift skal handles inn, både om litteratur, arkitektur og kunst.

Jeg fortsetter bloggingen så snart jeg har kommet i orden, gode tips fra dere som har funnet frem til noe spennende i Nord-California - både litteratur og reiseopplevelser - tas i mot med begeistring!

11 kommentarer:

  1. Så spännande! Lycka till och god tur!

    SvarSlett
  2. Lykke til! Jeg gleder meg til å høre om oppholdet og spesielt om bokhandlene:-)

    SvarSlett
  3. Jeg håper oppholdet blir vellykket og ikke minst lærerrikt for hele familien, Janicke! Gleder meg til å lese blogginnlegg fra "Unaiten" :) God tur!

    SvarSlett
  4. Så utrolig spennende! Jeg gleder meg til å lese om oppholdet. God tur:)

    SvarSlett
  5. Så spennende! Gleder meg til å lese om hvordan dere har det der borte!

    SvarSlett
  6. Høres flott ut! God tur, Janicke!

    SvarSlett
  7. Kjusa deg!!
    Hilsen fra en litt fastgrodd og litt misunnelig bergenser!
    PS Kjekt at du vil holde kontakt i bloggosfæren.

    SvarSlett
  8. Så utrolig spennende! Jeg gikk selv på high school i USA ,- uforglemmelige år:-)
    God reise, lykke til og jeg gleder meg til å lese nye innlegg når du har kommet deg i orden 'over there'!

    SvarSlett
  9. Jeg gleder meg til å følge med deg! Håper dere har funnet huset og er ved godt mot.

    SvarSlett