torsdag 26. januar 2012

Jennifer Egan - A visit from the goon squad

Jeg er litt usikker på hvordan Goon Squad skal oversettes: bølle bande, røver bande - noe i den duren. Uansett, A visit from the goon squad har fått mye oppmerksomhet her i USA og jeg fikk den anbefalt av en som arbeider i en av mine favorittbokhandlere her i Berkeley (bokhandlerne kommer jeg tilbake til i et fremtidig blogginnlegg).

A novel, står det på coveret, men boken kan like gjerne leses som en samling noveller som henger sammen. Det er mange historier som fortelles, om forskjellige mennesker som på en eller annen måte har en link til hverandre. I den grad vi kan snakke om hovedpersoner er det Bennie og Sasha som har disse rollene.

Temaene i boken holdes sammen ved hjelp av disse to, og ved bruk av referanser til musikk. Både Sasha og Bennine har en dyp interesse for musikk, og vi treffer dem sammen på jobben. Bennie er sjefen, Sasha er den uunnværlige ansatte. Felles for alle personene i boken, inkludert Bennie og Sasha er at de i en eller forstand er "troubled", de har sine ting som de strever med, både fra fortiden og nå.

Jeg strevde litt med å komme inn i boken, fordi den hopper fra person til person, men da jeg først fikk rytmen holdt jeg den helt til siste kapitel. Jeg leser boken som veldig amerikansk, i den forstand at den gir et bilde av folk som nå er i midten av 40 årene, helt tilbake til 80-tallet. Musikken, diskursene, all dopen, terapeutene, fokuset personene har, det er veldig gjenkjennelig fra ungdomskulturen (den hvite og middelklassen) fra 80 tallet og til midten av 90-tallet. Europa er (selvsagt) fristende og forlokkende og spiller en ikke stor, men heller ikke liten rolle i boken.

Egan skriver godt og boken er morsom å lese. Noen kapitler er bedre enn de andre, og særlig det siste kapittelet - da har vi beveget oss framover i tid, ca 10 år fra nåtiden. Fremtidsutsiktene er teknologisk fiksert og det er en negativitet som jeg ikke leste inn i resten av teksten. (Litt tendens til at alt var bedre før?). Det nest siste kapitellet er skrevet som en lang power-point, fiffi, men tildels overfladisk. Jeg vet ikke om det skal leses som en form for kritikk: at unge mennesker i dag bruker mindre tekst og tenker mer teknologisk, men hvis det er det tror jeg forfatteren bommer litt. Ungdommer bruker antageligvis både "rikt tekstformat" OG teknologiske hjelpemidler som powerpoint (som riktig brukt forkorter teksten) når de skriver.

Boken får meg til å reflektere en del over hvordan man som ung har store vyer, store eksistensielle utfordringer (jeg må finne meg selv), men med en tro på at mitt liv blir noe helt spesielt. For de fleste av oss bllir livet ganske så jevnt og trutt og sjeldent ekstraordinært på noen måte. Det blir i bunn og grunn slik vi selv tilrettelegger og velger (er det Woody Allen som sier at vi er og blir et resultat av de valgene vi tar?). Sasha for eksempel, hun gjør mye rart, har sine demoner, men ender opp som konen til en eller annen og med to eller tre barn. Barn som kanskje går de samme rundene og omveiene(?) hun selv har gått for å komme til det som kanskje oppleves som målet.

En morsom bok som tar tempen på amerikansk (hvit) kultur. Anbefales!

God bok!

7 kommentarer:

  1. Likte bloggen din så jeg la meg som følger:)Bra innlegg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen! Jeg forsøkte å følge deg også, men fikk beskjed om at det for øyeblikket ikke gikk. Forsøker igjen senere.

      Slett
  2. Kjempefin anmeldelse:-)) Enig i det du skriver.

    Noen bøker 'vokser' i månedene etter man har lest dem, men denne boken gjorde nesten det motsatte for meg. Når jeg leste den imponerte den meg veldig, spesielt måten boken er så eksperimentell på, med forskjellige skrivemåter, stemmer og tidsperioder. Måten historien er knyttet sammen på er forvirrende og likevel spennende. Og Jennifer Egan skriver bra. Men i ettertid husker jeg faktisk boken som underlig tom og meningsløs. Merkelig.

    SvarSlett
  3. Kanskje fordi det speiler det meningsløse i mye av det romanpersonene driver med? jeg vet ikke, men jeg er enig med deg - det er en bok som jeg bruker litt tid på å gruble over etter jeg har lagt den fra meg.

    SvarSlett
  4. Utrolig godt poeng. det er jo meningløshet boken handler om.. hmm må tenke litt mer nå :-)

    SvarSlett
  5. Jeg oppdaget at jeg ikke hadde lagt meg til som følger av bloggen din, så det ordnet jeg nå :-) Hos meg (siden jeg bruker wordpress) kan du bare følge meg på Facebook, men du er hjertelig velkommen der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg gjøre. Og jeg skal forsøke å finne ut hvordan jeg kan legge bloggen ut på face. I det hele tatt er det på tide å oppdatere hele bloggen min.. :-)

      Slett